W najnowszym sprawozdaniu finansowym za rok 2023, PKP Cargo S.A. prezentuje wyniki, które mogą nieco niepokoić zarówno inwestorów, jak i partnerów biznesowych. Spółka kontynuuje wysiłki na rzecz wzrostu efektywności i redukcji kosztów, jednak wyniki są poniżej oczekiwań rynkowych.
W IV kwartale 2023 r. spółka pozostawała pod wpływem pogłębiającej się dekoniunktury na rynku – przychody osiągnęły poziom 1 323,7 mln zł, tj. 16% spadku rdr, EBITDA wyniosła 229,7 mln zł, a EBIT 32,4 mln zł. Strata netto wyniosła 19,8 mln zł. W całym 2023 r., pomimo dekoniunktury na rynku, Grupa PKP CARGO wypracowała 5 491,9 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost o 2% rdr. Wynik EBITDA osiągnął poziom 1 083,1 mln zł, co stanowi wzrost o 1,6% rdr. EBIT w 2023 r. wyniósł 291,4 mln zł i jest to spadek o 12,6% w odniesieniu do analogicznego okresu w 2022 r. Marża EBITDA wyniosła 19,5%, natomiast marża EBIT 5,2%. Wynik netto Grupy wyniósł 82,1 mln zł. W 2023 r. koszty operacyjne poniesione przez Grupę wyniosły 5 155,6 mln zł, co stanowi wzrost o 2% rdr. Największe koszty Grupa poniosła z tytułu świadczeń pracowniczych i amortyzacji, tj. odpowiednio 1 958,4 mln zł i 791,7 mln zł, przy wzrostach o 12,7% i 8% w stosunku do 2022 r. W omawianym okresie koszty finansowe netto wyniosły 181,5 mln zł, tj. wzrost o 20,5% rdr. Na koniec okresu Grupa miała 263,7 mln zł gotówki oraz dostęp do finansowania dłużnego. Capex Grupy w 2023 r. osiągnął poziom 1 721,4 mln zł, tj. 121,8% wzrostu rdr.
Znaczący wpływ na wyniki miały rosnące koszty, w tym ceny energii i paliw, które znacząco wzrosły w ubiegłym roku. PKP Cargo starało się zarządzać tymi wyzwaniami poprzez optymalizację tras i zwiększenie efektywności taboru, jednak nie wszystkie działania przyniosły oczekiwane rezultaty.
W segmencie przewozów towarowych zanotowano spadek masy przewiezionych towarów o 5%, co bezpośrednio przełożyło się na wyniki. Z kolei w obszarze przewozów intermodalnych odnotowano 4% spadek pracy przewozowej, co jest rezultatem zmniejszonego zapotrzebowania na przewozy międzynarodowe.
Podsumowując, rok 2023 pokazał, że nawet duże firmy jak PKP Cargo mogą napotkać trudności w szybko zmieniającym się środowisku ekonomicznym i rynkowym.