Strona główna » Wiadomości » PKP Cargo S.A. przedstawia wyniki finansowe za 2023 rok. Czy mogło być lepiej?

PKP Cargo S.A. przedstawia wyniki finansowe za 2023 rok. Czy mogło być lepiej?

Redakcja
Na zdj. siedziba PKP CARGO ul. Grójecka 17 Fot. Autorstwa Adrian Grycuk - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78666108

W najnowszym sprawozdaniu finansowym za rok 2023, PKP Cargo S.A. prezentuje wyniki, które mogą nieco niepokoić zarówno inwestorów, jak i partnerów biznesowych. Spółka kontynuuje wysiłki na rzecz wzrostu efektywności i redukcji kosztów, jednak wyniki są poniżej oczekiwań rynkowych.

W IV kwartale 2023 r. spółka pozostawała pod wpływem pogłębiającej się dekoniunktury na rynku – przychody osiągnęły poziom 1 323,7 mln zł, tj. 16% spadku rdr, EBITDA wyniosła 229,7 mln zł, a EBIT 32,4 mln zł. Strata netto wyniosła 19,8 mln zł. W całym 2023 r., pomimo dekoniunktury na rynku, Grupa PKP CARGO wypracowała 5 491,9 mln zł przychodów z tytułu umów z klientami, co oznacza wzrost o 2% rdr. Wynik EBITDA osiągnął poziom 1 083,1 mln zł, co stanowi wzrost o 1,6% rdr. EBIT w 2023 r. wyniósł 291,4 mln zł i jest to spadek o 12,6% w odniesieniu do analogicznego okresu w 2022 r. Marża EBITDA wyniosła 19,5%, natomiast marża EBIT 5,2%. Wynik netto Grupy wyniósł 82,1 mln zł. W 2023 r. koszty operacyjne poniesione przez Grupę wyniosły 5 155,6 mln zł, co stanowi wzrost o 2% rdr. Największe koszty Grupa poniosła z tytułu świadczeń pracowniczych i amortyzacji, tj. odpowiednio 1 958,4 mln zł i 791,7 mln zł, przy wzrostach o 12,7% i 8% w stosunku do 2022 r. W omawianym okresie koszty finansowe netto wyniosły 181,5 mln zł, tj. wzrost o 20,5% rdr. Na koniec okresu Grupa miała 263,7 mln zł gotówki oraz dostęp do finansowania dłużnego. Capex Grupy w 2023 r. osiągnął poziom 1 721,4 mln zł, tj. 121,8% wzrostu rdr.

Znaczący wpływ na wyniki miały rosnące koszty, w tym ceny energii i paliw, które znacząco wzrosły w ubiegłym roku. PKP Cargo starało się zarządzać tymi wyzwaniami poprzez optymalizację tras i zwiększenie efektywności taboru, jednak nie wszystkie działania przyniosły oczekiwane rezultaty.

W segmencie przewozów towarowych zanotowano spadek masy przewiezionych towarów o 5%, co bezpośrednio przełożyło się na wyniki. Z kolei w obszarze przewozów intermodalnych odnotowano 4% spadek pracy przewozowej, co jest rezultatem zmniejszonego zapotrzebowania na przewozy międzynarodowe.

Podsumowując, rok 2023 pokazał, że nawet duże firmy jak PKP Cargo mogą napotkać trudności w szybko zmieniającym się środowisku ekonomicznym i rynkowym.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x