Strona główna » Wiadomości » Minister Malepszak na EKG: Na CPK łopatę wbijamy w 2026 r., a piasta i szprychy zostają

Minister Malepszak na EKG: Na CPK łopatę wbijamy w 2026 r., a piasta i szprychy zostają

Redakcja

Nowa strategia dla CPK i KDP: od piasty i szprych do efektywnego działania**

W trakcie XXVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak omówił strategię rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Kolei Dużych Prędkości (KDP), akcentując potrzebę przemyślanego planowania i realizacji. Podkreślił ewolucję modelu „piasta i szprych” oraz zapowiedział rozpoczęcie prac już w 2026 roku.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w Polsce

Na panelu „Rynek i infrastruktura kolejowa w Polsce: wyzwania i perspektywy” wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak min. przedstawił kluczowe aspekty przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz Kolei Dużych Prędkości (KDP). Wskazał na znaczenie tych projektów dla przyszłości polskiej infrastruktury kolejowej.

Malepszak zaznaczył, że chociaż zarządzanie CPK znajduje się w gestii innego ministerstwa, to kolejowy segment tych planów jest ściśle związany z działaniami jego resortu. Wyraził przekonanie o potrzebie przemyślanego podejścia do planowania i finansowania infrastruktury kolejowej.

Fundusz kolejowy powinien być jak fundusz drogowy czyli miał możliwość zadłużania się. Potrzebny stabilny mechanizm finansowania mówił minister

Potrzeba nowych inwestycji i przemyślanej strategii

Podkreślając niedostateczne tempo rozwoju infrastruktury kolejowej, Malepszak stwierdził:

Zbudowaliśmy 52 km nowych torów przez ostatnie 30 lat… Czas poważnie przełamać ten niedaszizm! – apelował minister

Zwrócił uwagę na potrzebę ambitnych, ale realistycznych planów rozbudowy, w tym trasy Warszawa-Wrocław, której budowa miałaby rozpocząć się w 2026 roku.

Przełomem ma być przyjęcie europejskich standardów w projektowaniu linii kolejowych. Projektujemy do parametru 350 km/h, czyli zasadniczo projektujemy tak, jak projektuje się w Europie – mówił minister

Dodał, że infrastruktura powinna być gotowa na przyszłe potrzeby, nawet jeśli początkowo wykorzystywane będą niższe prędkości.

Model „piasta i szprych” – ewolucja koncepcji

Malepszak odniósł się również do modelu „piasta i szprych”, który był szeroko dyskutowany w kontekście CPK. Wyjaśnił, że choć model ten ulega modyfikacjom, jego podstawowa idea pozostaje aktualna.

Możemy to różnie nazywać, najważniejsze, żebyśmy po prostu już szli z decyzjami i realną robotą na gruncie – mówił, podkreślając, że aktualne działania powinny skupić się na efektywnym wdrażaniu projektów.

Wiceminister zwrócił uwagę na konieczność efektywnego wykorzystania środków i odpowiedniego zarządzania finansami w kontekście przyszłych inwestycji kolejowych.

Musimy szukać pieniędzy własnych i dzisiaj już trudniej jest mówić, że nie mamy pieniędzy, bo uważam, że mamy, tylko musimy patrzeć na ich efektywne wykorzystywanie – konstatował

Wypowiedzi Malepszaka skupiały się na wezwanie do mądrego planowania, skutecznego działania z poszanowaniem pieniędzy publicznych i potrzeb pasażerów.

Jego podejście do CPK i KDP podkreśla nie tylko potrzebę modernizacji, ale także pragmatycznego podejścia do planowania i realizacji, które będzie kluczem do przekształcenia polskiej infrastruktury kolejowej w najbliższej przyszłości.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x