Strona główna » Wiadomości » Ekonomia i rynek » Nowy pociąg z Newagu

Nowy pociąg z Newagu

Redakcja

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansuje projekt budowy nowego pociągu w zakładach Newag. Oprócz klasycznego napędu elektrycznego, pociąg będzie wyposażony w silniki spalinowe napędzające generator prądotwórczy. To ma być pierwsze takie techniczne rozwiązanie na świecie.

Umowa z NCBiR precyzuje, że wartość całego projektu to 38,5 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków publicznych sięgnie kwoty 15,4 mln zł. Program nosi nazwę: „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowalnych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI.”.

Na czym polega to rozwiązanie? Otóż nowy pociąg będzie się składać z trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (EZT) zasilanego przez klasyczny układ napędowy, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Ten niejako dodatkowy moduł będzie wyposażony w silniki napędzające agregaty prądotwórcze, a energia z agregatów będzie przekazywana do ETZ i będzie zasilała silniki trakcyjne. Producent dopuszcza możliwość instalowania w module spalinowym kabiny sterowniczej i pulpitu manewrowego z tyłu członu lub wyłącznie pulpitu manewrowego. Ta konstrukcja ma umożliwić prowadzenie pociągów na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilającego na stacjach końcowych.

Newag podkreśla w opisie projektu, że dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Koszty te będą niższe i z tego powodu, że pociągi zostaną wyposażone w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwania i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów.

Producent zakłada, że pociągi będą zabierały ponad 300 pasażerów (170 miejsc siedzących i 160 stojących) i będą spełniały wszystkie najnowsze normy wytrzymałości i bezpieczeństwa. Newag zakłada, że konstrukcja powinna być gotowe najpóźniej do 30 kwietnia 2018 roku.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x