NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Kolej Plus: Projekt budowy nowej linii Zegrze – Przasnysz w II etapie. Samorządy zakładają stowarzyszenie

Kolej Plus: Projekt budowy nowej linii Zegrze – Przasnysz w II etapie. Samorządy zakładają stowarzyszenie

Adrian Izydorek
Mat. PKP PLK S.A.

Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Wśród nich plan budowy nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. To jeden z większych projektów w Programie. Samorządy chcą stworzyć stowarzyszenie „Kolej Północnego Mazowsza”.

Przypomnijmy, że celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program stworzono w celu walki z wykluczeniem transportowym.

W sierpniu do PKP PLK wpłynęło aż 96 wniosków, natomiast do drugiego etapu zakwalifikowało się 79 z nich. Wśród nich projekt złożony przez Miasto i Gmina Serock, dotyczący budowy nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Tak jak pisaliśmy na łamach naszego portalu – nowe połączenie ma być m.in.: dźwignią rozwojową regionu, warunkiem prężnego rozwoju miast pozbawionych dostępu do infrastruktury kolejowej i podniesienia poziomu zamożności społeczeństwa.

Co ważne, nowa trasa mogłaby zostać włączona w układ warszawskiej aglomeracji bez szkody dla jakości połączeń dalekobieżnych. Taka linia mogłaby odciążyć równoległą linie kolejową nr 9, co zostało wpisane w Masterplanie dla Warszawskie Węzła Kolejowego, który został zaprezentowany w 2019 roku.

 

Mat. PKP PLK / NaKolei.pl

Inicjatywa budowy nowej linii to wspólny projekt 18 samorządów z Północnego Mazowsza. To właśnie te samorządy mają zarejestrować stowarzyszenie „Kolej Północnego Mazowsza”, które pozwoli na sprawne przygotowanie się do realizacji planów w II etapie Programu Kolej Plus.

Co w drugim etapie?

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.

Ponadto wnioskodawcy mają pozyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Rozpoczynamy okres bardzo intensywnej pracy kameralnej, poświęconej opracowaniu Studium programowo-przestrzennego inwestycji. W tym momencie prowadzimy analizy rynku w zakresie dostępnych potencjalnych wykonawców takiego opracowania. Równolegle podejmujemy staranie zarejestrowania stowarzyszenia samorządów zainteresowanych realizacją nowego szlaku kolejowego, pod nazwą “Kolej Północnego Mazowsza”. Podczas grudniowych sesji Rad mamy nadzieję że zapadną pierwsze decyzje powołujące do życia to Stowarzyszenie – powiedział portalowi NaKolei.pl Jakub Szymański, Kierownik Referatu Gospodarki Gruntami, Planowania Przestrzennego i Rozwoju w Urzędzie Miasta i Gminy w Serocku.

8 projektów w województwie mazowieckim

Do II etapu zakwalifikowało się łącznie 8 projektów:

Mat. PKP PLK S.A.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności