Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości
Partnerzy działu

Ekologia na torach

Ekologia na torach Fot. PKP Intercity

PKP Intercity zaprezentowało ekologiczne rozwiązania, które ma w swoich pociągach i modernizowanych wagonach oraz lokomotywach.

 

Przewoźnik prowadzi działania proekologiczne od 2010 roku. Znakiem nowoczesności i dbałości o środowisko są zwłaszcza pociągi nowej generacji: Pendolino, PesaDART i FLIRT3, a to dlatego, że zostały wykonane z ekologicznych materiałów, które podlegają recyklingowi.

Ponadto te elektryczne zespoły trakcyjne posiadają silniki i urządzenia działające na prąd przemienny, co pozwalało na wyposażenie ich w system hamowania elektrodynamicznego, który eliminuje użycie wstawek hamulcowych. Ponadto ma pozytywny wpływ na poziom zapylenia generowanego przez pojazdy i hałasu podczas hamowania.

Standardem w tych pociągach jest także system odzyskiwania energii dzięki któremu pociągi oddają do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Przewoźnik chwali się również tym, iż składy mają niższe parametry zużycia energii dzięki mechanizmowi rozruchu impulsowego, który generuje mniejsze straty energetyczne.

Istotne jest ponadto i to, że te pociągi spełniają wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu, co sprawia że są cichsze od pozostałych składów jeżdżących w barwach PKP IC i przez to zapewniają bardziej komfortową jazdę z mniejszą uciążliwością dla środowiska. Darty, Flirty i Pendolino mają też toalety z obiegiem zamkniętym, a takie systemy są też montowane w wagonach starszego typu, które są poddawane modernizacjom.

 

Modernizacje z myślą o środowisku

Duże pole dla rozwiązań ekologicznych istnieje także w przypadku lokomotyw. PKP Intercity modernizuje pojazdy serii SM/SU42, które są wyposażone w silniki spalinowe z zamkniętym układem wentylacji i odsysania wyziewów oleju. Te maszyny mają też napędy pomocnicze z wykorzystaniem silników asynchronicznych, które sprzyjają eliminacji zapylenia. Ponadto hybrydowa konstrukcja napędu umożliwia jazdę z zasilaniem z baterii akumulatorów, co zmniejsza zużycie oleju napędowego.

Z kolei nowoczesne lokomotywy Gama posiadają agregaty prądotwórcze z nowoczesnym silnikiem spalinowym, który spełnia surowe normy emisji spalin, gwarantujące zmniejszenie zużycia paliwa i oleju.

Korzyści proekologiczne mają też przynieść naprawy taboru i ich bieżące utrzymanie i konserwacja. W pierwszej kolejności, przy takich pracach używane są tylko te materiały i surowce, które są zgodne z normami środowiskowymi, a odpady przemysłowe i komunalne są kierowane do recyklingu.

PKP Intercity zapowiada też modernizację 15 stacji postojowych, które będą wyposażone w panele słoneczne, automatyczne myjnie z oczyszczalnią ścieków, odzyskiem wody szarej, a także technologią zbierania deszczówki. To ma przyczynić się do ograniczenia zużycia wody i jej