Według zapowiedzi Wiceministra Horały, w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa tunelu KDP pod Łodzią. W 2023 roku mają rozpocząć się także roboty budowlane na linii KDP Łódź – Warszawa.
Dzisiaj podczas XIII Konferencji „Rozwój Polskiej Infrastruktury Kolejowej” organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, Wiceminister Horała poinformował, że w przyszłym roku mają zostać wbite pierwsze łopaty jeżeli chodzi o budowę systemu kolejowego przy projekcie CPK.
Najbardziej zaawansowana inwestycja, tunel KDP pod Łodzią – rozpoczynamy prace budowlane prawdopodobnie w początkach przyszłego roku. Mamy już decyzje lokalizacyjne, mamy rozstrzygnięte przetargi – powiedział Wiceminister Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Jak dodał Pełnomocnik Rządu, CPK ma już wybrane warianty inwestorskie oraz złożone wnioski o decyzje środowiskowe.
W wyniku zmian legislacyjnych, prawomocna decyzja środowiskowa wystarczy do rozpoczynania i wbicie łopaty. Przyszły rok to będzie – mówiąc publicystycznie – rokiem wbijania pierwszych łopat – dodał M. Horała.
Na początek ma ruszyć budowa tunelu KDP o długości ponad 4 kilometrów, który będzie drążony pod Łodzią. Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.
Jeden z projektów jest już w fazie końcowej jeżeli chodzi o projektowanie. Jest to projekt dotyczący budowy tunelu KDP pod Łodzią. Mamy nadzieję, że będziemy mogli złożyć wniosek o budowę pod koniec tego roku najpóźniej. Realizacja pierwszych robót związanych z tą inwestycją, czyli kolejna faza rozpocznie się na przełomie II i III kwartału 2023 roku – poinformował Radosław Kantak Członek Zarządu CPK.
Dodatkowo jesienią 2023 roku mają ruszyć roboty budowlane na linii Warszawa – Łódź.
Przyszły rok to są te dwie inwestycje, jeżeli chodzi o sprawy związane z kwestią typowo realizacyjną – dodał R. Kantak.
Ma to być linia z parametrami na eksploatację z prędkością 350 km/h. Na początek pociągi mają kursować z prędkością 250 km/h, tym samym mowa tutaj o budowie linii z siecią 25 kV.