Strona główna » Wiadomości » Kujawsko Pomorskie zamawia kolejne pojazdy w PESA. Umowa podpisana!

Kujawsko Pomorskie zamawia kolejne pojazdy w PESA. Umowa podpisana!

Redakcja
Fot. Mikołaj Kuras

Samorząd województwa kupuje siedem nowoczesnych pociągów elektrycznych klimatyzowanych, energooszczędnych, nafaszerowanych elektroniką – które zastąpią ostatnie jeżdżące po torach wysłużone składy starszych generacji. Marszałek Piotr Całbecki i członek zarządu województwa Aneta Jędrzejewska oraz prezes bydgoskiej Pesy Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Maciej Maciejewski podpisali dziś (9 kwietnia) umowę w sprawie dostawy pierwszych dwóch czteroczłonowych zespołów trakcyjnych, które ruszą w swoje pierwsze trasy latem 2027.

Nowe pojazdy to szczyt techniki w swojej klasie, będą m.in. wykorzystywać energię z hamowania do ładowania akumulatorów. Te zakupy pozwolą na obsługiwanie stu procent połączeń wyłącznie nowymi składami – powiedział przed podpisaniem dokumentu marszałek Piotr Całbecki.

Dodał, że nowe otwarcie w myśleniu o transporcie publicznym w regionie obejmuje m.in. integrację komunikacji kolejowej i autobusowej, co oznacza zintegrowane miejsca przesiadkowe i zintegrowane rozkłady jazdy.

Ekologia, energooszczędność, radykalne wyciszenie wnętrz, nowy design – tak zalety zamówionych pojazdów szynowych scharakteryzował prezes Krzysztof Zdziarski. Podkreślił, że połowa wartości pojazdu to wartość elektronicznych systemów sterowania.

Pierwsze dwa pociągi – każdy kosztuje 47 mln złotych – Kujawsko-Pomorskie sfinansuje ze środków rządowych w ramach programu Polski Ład. Pesa, która jest wybranym w przetargu dostawcą, zapewnia wliczoną w cenę ośmioletnią obsługę gwarancyjną.

Kolejne pięć pociągów finansowane będą ze środków naszego programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza (FEdKP) 2021-2027 i Krajowego Planu Odbudowy.

Oferowany elektryczny zespół trakcyjny będzie pojazdem czteroczłonowym, niskopodłogowym, przeznaczonym do obsługi połączeń pasażerskich w na liniach Województwa Kujawsko-Pomorskiego po torach o szerokości 1435mm.

Pojazd będzie posiadał min. 160 miejsc siedzących w tym 1O miejsc uchylnych, z wysokością podłogi 76D – 780 mm n.p.g.s. zapewniającą spełnienie wymagań TSI PRM.

Pojazd będzie składał się z czterech członów. Zespól trakcyjny podparty będzie na pięciu wózkach, dwóch napędowych i trzech tocznych. Przejście między członami będzie otwarte i osłonięte „harmonią”. Wszystkie wejścia do pojazdu będą znajdowały się na tej samej wysokości. W celu ochrony pasażerów, obsługi oraz samego pojazdu przed skutkami zderzeń, pojazd będzie wyposażony w absorbery energii. EZT wyposażony będzie w automatyczny sprzęg do sprzęgania z innymi pojazdami. W celu umożliwienia przetaczania uszkodzonego pojazdu w pojeździe zamontowany będzie adapter sprzęgu UIC. Konstrukcja pudła pojazdu będzie konstrukcją skorupową spawaną z blach i profili blach. Wszystkie elementy użyte do budowy pojazdu będą spełniały wymogi norm w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Wózki wyposażone są w dwa stopnie usprężynowania i poduszki (po dwie na wózkach klasycznych i po cztery na wózkach tocznych – Jacobsa], które stanowią podparcie dla pudeł. Napęd zabudowany zostanie na dachu pojazdu. Ola zapewnienia pasażerom odpowiedniego standardu podróżowania część pasażerska będzie wyposażona w wygodne fotele stałe oraz poręcze. Dla ułatwienia wsiadania do pojazdu osobom poruszającym się na wózkach, pojazd zostanie wyposażony w pomost rozkładany ręcznie dla osób niepełno- sprawnych. Pojazd będzie wyposażony w odskokowo-przesuwny system drzwiowy.

 

 

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x