Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Dlaczego POLREGIO zleca innemu przewoźnikowi obsługę trasy Ustrzyki Dolne – Sanok?

Dlaczego POLREGIO zleca innemu przewoźnikowi obsługę trasy Ustrzyki Dolne – Sanok?

Adrian Izydorek
Mat. YT / Patryk

Wczoraj POLREGIO ogłosiło przetarg, w ramach którego ma zostać wyłoniony przewoźnik, który zajmie się realizacją przewozów na odcinku Ustrzyki Dolne – Sanok. Spytaliśmy się POLREGIO dlaczego samemu nie zapewnią obsługi trakcyjnej na trasie.

Wczoraj informowaliśmy na łamach 'NaKolei.pl’, że POLREGIO opublikowało postępowanie przetargowe, którego przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług przewozu osób pojazdem kolejowym wraz z usługą trakcyjną na linii nr 108 w relacji Sanok – Ustrzyki Dolne w ilości trzech par pociągów w dni robocze oraz dodatkowo dwóch par pociągów w okresie wakacyjnym w soboty i niedziele.

POLREGIO zaznacza, że wykonawca musi dysponować dwoma spalinowymi jednostkami, w której w każdej musi być co najmniej 50 miejsc siedzących. Na przetarg najprawdopodobniej odpowie SKPL CARGO. POLREGIO już wielokrotnie współpracowało z firmą, ale z reguły na płaszczyźnie dzierżawy taboru, tym razem chodzi tutaj o podstawienie pojazdów kolejowych oraz zapewnienie obsady trakcyjnej.

Skierowaliśmy się do POLREGIO z pytaniem, dlaczego chce zlecić kompleksową obsługę połączenia innemu przewoźnikowi.

We wrześniu ubiegłego roku, organizator przewozów – Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego zwrócił się do podkarpackiego Zakładu Polregio o poszerzenie oferty przewozowej na linii 108 na odcinku Ustrzyki Dolne – Sanok – Ustrzyki Dolne w rozkładzie jazdy 2022-2023 – informuje nas Aleksandra Baldys, Rzecznik Prasowy POLREGIO.

Podkarpacki Zakład w odpowiedzi poinformował Urząd Marszałkowski, że w związku z obowiązkiem realizacji powierzonego w umowie PSC rozkładu jazdy nie może podjąć wykonania dodatkowych połączeń z kilku przyczyn.

Podstawowym problemem jest tabor kolejowy, który może być użyty do realizacji tych połączeń. Zarządca Infrastruktury Kolejowej określił kryterium maksymalnego dopuszczalnego nacisku tonażowego do 137 kN/oś. Zakład Polregio dysponuje tylko dwoma pojazdami spełniającymi to kryterium. Są to autobusy szynowe serii SA103-001 i 002. Pojazdy te nie będą dostępne do pełnego użytkowania w obecnym rocznym rozkładzie jazdy, ponieważ 2023 r. to czas obowiązkowego przeglądu tych pojazdów z piątego poziomu utrzymania, co skutkuje kilkumiesięcznym wyłączeniem z eksploatacji – informuje A. Baldys.

Jak dodaje Rzeczniczka, dodatkowym problemem jest brak dostatecznej ilości lokalnych maszynistów.

Aby maszynista rozpoczynał pracę w Sanoku lub Ustrzykach Dolnych koniecznym byłoby delegowanie takiej osoby z Rzeszowa. Podkarpacki Zakład stale szkoli nowych pracowników, jednak proces ten jest długotrwały (trwa około 2 lata) – tłumaczy Aleksandra Baldys.

Mając więc na uwadze oczekiwania organizatora, Polregio zwróciło się do Urzędu Marszałkowskiego o wyrażenie zgody na zlecenie podwykonawstwa firmie przewozowej, której pojazdy, zaplecze techniczne i obsługa trakcyjna będą spełniały wymogi przedstawione przez zamawiającego.

Podwykonawstwo takie obejmować będzie realizację zleconych połączeń pojazdem spalinowym trzech par połączeń w dni robocze oraz dwóch par w wakacyjne weekendy w relacji Sanok-Ustrzyki Dolne-Sanok wraz z usługą trakcyjną. Polregio zapewnia za to obsługę drużynami konduktorskimi – dodaje Baldys.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x