Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Czy powstanie Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta?

Czy powstanie Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta?

MM
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

Zielona Góra w grudniu 2022 roku ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i oszacowanie wartości Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta. W planach jest stworzenie 15 przystanków a linię obsługiwać miałoby sześć zespołów trakcyjnych kursujących co pół godziny. Do Urzędu Miasta wpłynęło 5 ofert.

Zielona Góra chce wziąć przykład z Podkarpackiej czy Szczecińskiej Kolei Aglomeracyjnej i planuje stworzyć własną – Szybką Kolei Aglomeracyjną Lubuskiego Trójmiasta. Kolejka miałaby połączyć Nową Sól, Zieloną Górę i Sulechów. Na początku grudnia 2022 roku Urząd Miasta Zielonej Góry ogłosił przetarg na opracowanie takiej koncepcji.

Jak miałaby wyglądać SKA Lubuskiego Trójmiasta?

Zgodnie z planami pociągi będą kursowały co pół godziny, a trasa obsługiwana będzie 6 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi.   Zaplanowano 15 przystanków. W mieście pasażerowie wysiądą na ośmiu stacjach: na już istniejących Zielona Góra-Przylep, Zielona Góra-Główna, Zielona Góra-Stary Kisielin i Zielona Góra-Nowy Kisielin i na czterech nowych: Zielona Góra-Leśny Dwór, Zielona Góra-Elektrociepłownia, Zielona Góra-Uniwersytet i Zielona Góra-Os. Mazurskie. Ponadto pociągi zatrzymają się na stacjach Sulechów-Wschód (nowy przystanek, stacja końcowa), Sulechów-Zachód, Czerwieńsk-Południe, Niedoradz (w planach węzeł przesiadkowy), Nowa Sól, Nowa Sól-Północ, Nowa Sól-Południe (stacja końcowa).

Jak czytamy w dokumentacji przetargowej zakres inwestycji obejmuje zaprojektowanie i oszacowanie wartości niżej wymienionej infrastruktury kolejowej:

  • budowa drugiego toru linii 436 Czerwieńsk Południe – Czerwieńsk Wschód wraz z infrastrukturą powiązaną,
  • rozbudowa linii kolejowej nr 358 w dwóch wariantach;
  • zabudowa dodatkowych torów odstawczych zlokalizowanych w obrębie przystanku Nowa Sól Południe oraz Sulechów Wschód,
  • budowa peronów o długość 150m dla lokalizacji obsługujących ruchu regionalny/aglomeracyjny.

5 firm gotowych na projekt – budżet przekroczony

Oferty wpływały do 29 grudnia 2022 roku. Tego samego dnia Urząd Miasta poinformował, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi  195.000,00 zł (brutto). Niemniej okazuje się, że Miasto i tak musi dołożyć do tajtańszej oferty. Do przetargu stanęło 6 firm, ale jedna się wycofała. Wszystkie oferty przekroczyły budżet, który miasto przeznaczyło na to zadanie. Najtańsza z nich z Wrocławia na realizację chce przeznaczyć 280.440,00 zł a najdroższa opiewa niemal na… 2 miliony złotych.

Oferty złożone w przetargu (od najtańszej):

  1. PBW Inżynieria sp. z o.o. – 280.440,00 zł
  2. TOROVIS sp. z o.o. – 544.890,00 zł
  3. BBF sp. z o.o. – 590.400,00 zł
  4. Solid-Rail sp. z o.o. sp. k. – 676.500,00 zł
  5. Multiconsult Polska sp. z o.o. – 1.964.310,00 zł

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x