Strona główna » Wiadomości » PKP S.A. i PKP Intercity wydają miliony na ochronę. A co ze Strażą Ochrony Kolei?

PKP S.A. i PKP Intercity wydają miliony na ochronę. A co ze Strażą Ochrony Kolei?

Adrian Izydorek
Fot. PKP PLK S.A.

Ile PKP S.A. oraz PKP Intercity wydają na zewnętrzne firmy ochroniarskie? Z odpowiedzi Ministra Andrzeja Bittela wychodzi na to, że bardzo dużo. A jaki wkład w to ma Straż Ochrony Kolei? Wygląda na to, że coraz mniejszy…

Posłowie Sojuszu Lewicy Demokratycznej Bogusław Wontor oraz Tadeusz Tomaszewski złożyli interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie funkcjonowania Straży Ochrony Kolei. Posłowie zadali znaczące pytania dotyczące dalszych losów SOK – odpowiedzi przedstawiły obecną pozycję państwowej formacji zbrojnej, która – jak wynika z odpowiedzi Ministra – traci na rzecz prywatnych firm ochroniarskich. 

 

W latach 2015 – 2019 PKP Intercity wydało ponad 32 mln zł na ochronę

Z wyjaśnień przekazanych przez PKP Intercity S.A. wynika że, przeprowadzone w ostatnich latach przez Spółkę postępowania zakupowe oraz modernizacja taboru skutkują pojawieniem się w niej mienia znacznej wartości narażonego na akty wandalizmu, dewastację czy kradzieże elementów mających wpływ nie tylko na estetykę taboru, ale również na bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Obiekty własne PKP Intercity S.A., bądź dzierżawione od innych podmiotów są różnej powierzchni, znajduje się na nich różny tabor, a pracownicy ochrony świadczą też zadania takie jak, np. kontrola osób wchodzących na teren obiektu oraz kontrola wjeżdżających pojazdów samochodowych.

PKP Intercity S.A. poinformowała, że w latach 2015-2019 wydatki na ochronę obiektów wyniosły łącznie nieco ponad 32,1 mln zł netto. PKP Intercity S.A. zwraca uwagę, że umowy zawierane z poszczególnymi podmiotami na ochronę stacji techniczno-postojowych oraz bocznic zawierają instrukcje ochrony poszczególnych obiektów, których przestrzeganie jest kontrolowane przez pracowników Spółki, a w przypadku niewywiązywania się z zawartych umów nakładane są kary umowne. Ponadto, w przypadku ujawnienia dewastacji taboru na ochranianej bocznicy równoważność strat jest przenoszona na firmę ochraniającą.

PKP S.A. wydało na ochronę dworców ponad 186 mln złotych

Posłowie SLD zadali pytanie dotyczące wydatków PKP S.A. w latach 2015-2019 na ochronę dworców kolejowych i terenów przyległych. W odpowiedzi czytamy, że Spółka wydatkowała kwotę w wysokości 186 429 170 zł netto.

Jak kształtuje się przeciętna stawka godzinowa pełnienia służby przez funkcjonariusza SOK?

Z godnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK S.A. wynika, że średni bezpośredni koszt pracy godziny pełnienia służby przez funkcjonariusza Straży Ochrony Kolei wynosi: 27,50 zł.

Posłowie SLD poprosili  również o porównanie stawek godzinowych pracownika ochrony dworców Wrocław Główny i Warszawa Centralna do stawek strażnika i starszego strażnika Straży Ochrony Kolei. Z przekazanych przez PKP PLK S.A. informacji wynika, że średni bezpośredni koszt pracy godziny pełnienia służby przez strażnika i starszego strażnika w Komendzie Regionalnej Straży Ochrony Kolei we Wrocławiu wynosi 21,09 zł natomiast średni bezpośredni koszt pracy godziny pełnienia służby przez strażnika i starszego strażnika w Komendzie Regionalnej SOK w Warszawie wynosi 22,50 zł.

Natomiast z informacji PKP S.A. wynika, że aktualna stawka za 1 roboczogodzinę w ramach ochrony przez firmy zewnętrzne, obowiązująca od 9 lipca br. wynosi dla dworców Wrocław Główny 34 zł, zaś Warszawa Centralna 31,79 zł

Funkcjonariuszy SOK z roku na rok coraz mniej

W strukturach Straży Ochrony Kolei z roku na rok ubywa funkcjonariuszy. W 2001 roku w SOK było zatrudnionych 3860 osób, w 2010 r. 3202, natomiast w 2020 r., zatrudnionych jest już 3061 osób. Co prawda do zadań Funkcjonariuszy SOK należy ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia, w szczególności na obszarze kolejowym zarządzanym przez PKP PLK S.A. Dodatkowo SOK-iści przeprowadzają prewencyjne działania w pociągach o najwyższym stopniu zagrożenia bezpieczeństwa podróżnych. Spółka przekazała informację, że dla przykładu Komenda Regionalna w Poznaniu w 2019 roku odbyła 1927 patroli w pociągach dalekobieżnych i 1977 w pociągach regionalnych.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x