Wyprodukowany przez NEWAG S.A. GRIFFIN E4MSUa-001 to pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna, która dziś w nocy w trakcie jazd próbnych osiągnęła prędkość 240 km/h!
Pierwszy wielosystemowy Griffin wyjedzie na tory w 2024 roku. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Umowa, zawarta w październiku 2021 r. między PKP Intercity a producentem taboru NEWAG, objęła zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. W czerwcu bieżącego roku narodowy przewoźnik skorzystał z prawa opcji i postanowił rozszerzyć zakup o 5 dodatkowych lokomotyw. Wartość zamówienia wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.
Taką prędkość GRIFFIN uzyskał podczas przejazdu zorganizowanego na Centralnej Magistrali Kolejowej w pobliżu Góry Włodowskiej.
Źródło: NEWAG S.A./Facebook