Podsumowujemy luty pod względem dziesięciu, najważniejszych wydarzeń w branży kolejowej.
Do Stacji Sławków LHS dojechał rekordowy pociąg z Chin
Przedstawiciele PKP LHS poinformowali podczas II Kongresu Rozwoju Kolei, o wyruszeniu kolejnego pociągu intermodalnego z Xi’an do Sławkowa. Pociąg z chińskiego miasta był rekordowy, ponieważ przewiózł rekordową liczbę 50 kontenerów.
Pisaliśmy o tym w artykule: Rekordowy pociąg z Chin! Poniżej 12 dni, 50 kontenerów i 1000 metrów długości
Pierwszy z 14 domówionych SZT Pesa Atribo wyruszył do Włoch
Po zrealizowaniu głównej dostawy z umowy ramowej Trenitalia zdecydowała się w marcu 2018 roku zamówić kolejnych 14 pojazdów u bydgoskiego producenta Pesa. Pierwszy z nich, ATR220Tr045, 5 lutego wyjechał do Włoch. 10 z tych pojazdów będzie wykorzystywanych w ruchu regionalnym na włoskiej wyspie Sardynia. Realizacja całego kontraktu ma się zakończyć do stycznia 2021 r.
Pierwszy francuski TGV po 41 latach zakończył swoją służbę
TGV 01, pierwszy pociąg dużych prędkości dla francuskiego przewoźnika opuścił fabrykę Alstoma w 1978 roku ponad 41 lat temu. Wtedy to był przystosowany do podróżowania po pierwszym odcinku szybkiej linii SNCF między Paryżem a Lyonem, zainaugurowanym we wrześniu 1981 roku.
Podczas swojej długiej służby pierwszy pociąg TGV był odnawiany i przemalowywany, lecz pierwotny zespół napędowy był nadal w ruchu do grudnia 2019 roku. Jak podają lokalne media pociąg ten przejechał ponad 13,5 miliona kilometrów.
Newag dostarczy 21 EZT dla SKM Warszawa
Zarząd SKM Warszawa podjął decyzję, rozstrzygającą przetarg na dostawę 21 EZT do Warszawy. W piątek, 14 lutego br. minął termin składania ofert w postępowaniu przetargowym. Newag jako jedyny spełnił wymagania, które zostały wprowadzone w nowo-ogłoszonym przetargu.
W przeprowadzonym postępowaniu przetargowym firma z Małopolski złożyła ofertę na kwotę 667.924.686 zł brutto za dostawę pojazdów wraz 7-letnim utrzymaniem oraz przeszkoleniem pracowników SKM w zakresie ich obsługi.
Czytaj dalej: Newag wyprodukuje 21 nowych pojazdów dla SKM Warszawa. Przewoźnik zaakceptował ofertę
ORLEN po 12 latach wznowił kolejowe dostawy produktów naftowych na Łotwę
Koleje litewskie na mocy porozumienia z ORLEN Lietuva, spółką z Grupy ORLEN, pod koniec ubiegłego roku odbudowały 19 km odcinek torów z Możejek do Renge, po którym teraz trafią produkty naftowe wysłane na Łotwę. Rafineria w Możejkach odzyskała tym samym najkrótsze połączenie kolejowe z Łotwą, które zostało zdemontowane w 2008 r., przez Koleje Litweskie w wyniku sporu z Orlen Lietuva o taryfy za przewóz ładunku koleją.
PKP CARGO z energią od PKP Energetyka co najmniej do końca 2022 roku
Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. wyraziła w dniu 17 lutego 2020 roku zgodę na zaciągnięcie zobowiązania poprzez przyjęcie oferty i zawarcie umowy na sprzedaż energii elektrycznej i świadczenie usług dystrybucji z PKP Energetyka S.A.
Zarząd przewoźnika poinformował, że jej przedmiotem będzie sprzedaż energii elektrycznej oraz świadczenie usług dystrybucji energii trakcyjnej na potrzeby prowadzenia działalności przewozowej trakcją elektryczną pociągami należącymi do odbiorcy oraz na potrzeby pociągów uruchamianych przez innych przewoźników z wykorzystaniem lokomotyw elektrycznych odbiorcy, którzy nie są obciążani za zużywaną energię elektryczną na podstawie odrębnych umów. Dalej wskazano, że umowa określa wielkość mocy umownej w okresie rozliczeniowym i prognozowaną wielkość zużycia Energii Trakcyjnej.
Więcej o umowie między PKP CARGO a PKP Energetyką tutaj.
Przygotowywanie CMK do prędkości powyżej 200 km/h
Na Centralnej Magistrali Kolejowej rozpoczęła się przebudowa 16 obiektów między Pilichowicami a Olszamowicami.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za blisko 57 mln zł netto, to kolejne prace, przygotowujące CMK do prędkości powyżej 200 km/h. Zadanie finansowane ze środków budżetowych umożliwi szybsze i sprawniejsze podróże koleją.
Po zakończeniu prac, na wszystkich obiektach ułożone zostaną nowe tory. Będą dostosowane do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h. Obecnie tor pozwala na jazdę do 160 km/h.
PLK przygotowują CMK do podróży z prędkością powyżej 200 km/h
POLREGIO kupiło używanego Linka od PESY
POLREGIO podpisało umowę na dostawę jednego używanego dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego. W dniu 19 lutego 2020 roku została ona zawarta z bydgoską PESĄ.
Przewoźnikowi zostanie dostarczony skład SA139-008, wyprodukowany w 2014 roku. Od tego czasu był eksploatowany przez Koleje Wielkopolskie a ostatnio – na zasadzie wypożyczenia – przez Koleje Dolnośląskie.
Czytaj dalej w artykule NaKolei.pl.

Fot. POLREGIO
Zawieszenie kursów Praga-Wrocław
Tylko do 29 lutego będzie można korzystać z weekendowych połączeń LEO Express na trasie z Pragi do Wrocławia. Po tym terminie ich kursowanie zostanie zawieszone na dwa miesiące.
Oficjalnym powodem przerwy w obsłudze połączenia jest remont torów po czeskiej stronie. Mając na uwadze kłopoty z obsługą połączenia przez LEO Express taka przerwa przewoźnikowi może się przydać. Być może w tym czasie uda się tak przeorganizować zasoby taborowe, aby kłopoty, z którymi się borykał na przełomie 2019 i 2020 roku już więcej się nie powtarzały.
Tym samym Wrocław straci na dwa miesiące jedyne bezpośrednie połączenie kolejowe ze stolicą Czech. Pociągi mają wrócić na „majówkę”, ale pod warunkiem, że zakończą się prace torowe między czeskimi stacjami Uście nad Orlicą i Lichkow.
Zobacz dalej: LEO Express zawiesza kursowanie pociągów Praga – Wrocław
PKP Energetyka z ekologicznym planem – Zielona Kolej
Zielona Kolej to program PKP Energetyka, obejmujący przedsiębiorczość, inwestycje i innowacje na rzecz transportu zeroemisyjnego. Szczegóły podczas II Konferencji „Kolej na energię” przedstawił członek Zarządu Spółki Leszek Hołda.
Już dziś kolej wyróżnia się na tle innych środków transportu, ponieważ jest najmniej emisyjna. Dlatego tym bardziej wskazane jest dalsze jej promowanie. Jednak w około 91% kolej, zarówno pasażerska, jak towarowa, jest zasilana ze źródeł konwencjonalnych (głównie z węgla), zużywając jednocześnie niecałe 2% energii w skali kraju. Potrzeba zmian jest zatem olbrzymia, aby dążyć do poprawy jakości klimatu i ograniczenia redukcji CO2. Stąd konieczność znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak przetransformować system w kierunku zielonej energii, tak aby można było powiedzieć, że kolej jest w pełni ekologicznym środkiem transportu?