NaKolei.pl OpinieWywiady W pierwszym kwartale 2022 roku PKP S.A. skoncentrują się m.in. na wspólnych biletomatach

W pierwszym kwartale 2022 roku PKP S.A. skoncentrują się m.in. na wspólnych biletomatach

Redakcja
Fot. PKP S.A.

Polska kolej od kilku lat dosyć intensywnie się rozwija, mamy inwestycje infrastrukturalne, mamy szereg rzeczy unowocześniających funkcjonowanie tej kolei, ale mamy też głęboką świadomość tego, że nie zawsze tak było – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP SA w wywiadzie dla NaKoleiTV.

Podczas rozmowy z Członkiem Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., Rafałem Zgorzelskim wspominaliśmy miniony rok, jednak nie zapomnieliśmy o postanowieniach noworocznych. Rok 2022 to czas na dalsze innowacje, rozwój i nowe projekty. Czym PKP S.A. planuje zająć się w nowym roku?

Kasy biletowe versus biletomaty

Pierwszy kwartał 2022 roku w planach Polskich Kolei Państwowych skoncentruje się na jednym z problemów pasażerów – biletomatach. Członek Zarządu PKP S.A. tłumaczy, że inicjatywa stworzenia wspólnego biletomatu jest naturalną konsekwencją potrzeb pasażerów oraz sytuacji kas biletowych. Wśród użytkowników kas biletowych powstaje niezrozumienie z jakiego powodu PKP S.A. zamykają kasy, jednak Rafał Zgorzelski tłumaczy, że nie jest to kwestia zależna od Polskich Kolei Państwowych.

Spotykamy się coraz częściej z sytuacją, że przewoźnicy, którzy korzystają z naszych nieruchomości, wynajmują od nas powierzchnie pod uruchomienie kasy biletowej, wycofują się z tej działalności. Wtedy pojawia się niezrozumienie w przestrzeni publicznej, że Polskie Koleje Państwowe zamykają kasę – podkreślił Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP SA.

Tymczasem problem zamykania kas biletowych przez przewoźników nie jest jedyną barierą w swobodnym użytkowaniu stacji pasażerskich oraz dworców. Chaos spowodowany oddzielnymi dla każdego przewoźnika biletomatami oraz ich deficyt również odgrywają istotną rolę w utrudnianiu pasażerom podróży. W celu rozwiązania problemów z zakupem biletów spółka PKP S.A. zaplanowała działania zaradcze.

Chcielibyśmy zaproponować, w tym przewoźnikom samorządowym, pewne rozmowy w tym zakresie już prowadzimy, rozwiązanie wspólnego biletomatu per analogiam rozwiązania wspólny bilet. Nad tym będziemy na pewno pracować w pierwszym półroczu bieżącego roku bardzo intensywnie – powiedział Członek Zarządu PKP S.A.

Innowacyjne rozwiązania dla kolei

Plany na rok 2022 Polskich Kolei Państwowych nie ograniczają się jedynie do rozwiązywania problemów. Spółka organizowała seminaria wewnętrzne o tematyce intermodalnej, badawczo-rozwojowej czy dotyczące inicjatywy Trójmorza, w której mogli uczestniczyć również inne zainteresowane podmioty. W zakresie badań i rozwoju uczestniczyła również w projektach nie tylko polskich, a europejskich. Jednocześnie PKP S.A. przygotowywały się do ewolucji, w postaci stworzenia konsorcjum badawczo-rozwojowego.

Pracujemy nad tym, aby w ramach inicjatywy Horyzont Europa zbudować konsorcjum badawczo-rozwojowe, formę partnerstwa publiczno-prywatnego, aby dołączyć do tej wielkiej rodziny europejskich kolei w charakterze członka założyciela, członka fundatora tej dużej europejskiej inicjatywy i udało się nam to zrobić – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP SA.

Partnerstwo obowiązuje na lata 2022-2031, więc jak podkreśla Członek Zarządu PKP SA są to poważne środki przeznaczone na cel rozwoju polskiej kolei i szerzej rozumianego transportu. Zaznaczył również, że jest to wielki sukces zespołu Biura Badań, Rozwoju i Cyfryzacji PKP SA, jak również wszystkich podmiotów, politechnik, uczelni wyższych, spółek Skarbu Państwa, ale też podmiotów prywatnych, przedsiębiorców, którzy zaangażowali się w powstanie tego konsorcjum.

Jesteście Państwo pierwszym miejscem, w którym o tym mówię. Niebawem będziemy nieco więcej szczegółów komunikować na zewnątrz na temat założeń tego przedsięwzięcia. Jest to wielki sukces Polskich Kolei Państwowych i efekt wielomiesięcznej, bardzo żmudnej pracy – oświadczył Rafał Zgorzelski.

Działania i ich efekty

Mimo intensywnego rozwoju polskiej kolei oraz infrastruktury w ostatnich latach, nadal istnieje potrzeba nowych nakładów inwestycji. Rafał Zgorzelski podkreślił, że wśród użytkowników transportu kolejowego utrzymuje się świadomość, iż usprawnianie funkcjonowania kolei nie zawsze miało miejsce, co przełożyło się na spowolniony rozwój tego środka transportu oraz niektóre powstałe niedociągnięcia. Zasygnalizował również, że w związku z powyższym należy działać z większym natężeniem.

W paru obszarach chociażby biletomatu uniwersalnego mamy pewne opóźnienia. Teraz musimy poprzez ambitną, ciężką pracę te opóźnienia lat minionych, zeszłych, po prostu nadrabiać tak, żeby Polskie Koleje Państwowe i polska kolej na tym rynku wspólnym europejskim odgrywały naprawdę istotną rolę, kluczową, jako liczący się gracz – podkreślił Członek Zarządu PKP SA.

Jak wspomniał Rafał Zgorzelski, spółka Polskie Koleje Państwowe SA podchodzi do oczekiwań użytkowników transportu kolejowego z dużym zrozumieniem. Przeprowadzając badania satysfakcji klientów PKP SA stwarza przestrzeń do wysłuchania potrzeb pasażerów. Członek Zarządu zapowiedział, że niebawem spółka będzie posiadać pełne, najbardziej aktualne wyniki badań, zawierające wnioski jak klienci postrzegają polską kolej dziś, w kontekście jutra.

Rzeczywiście te wyniki napawają pewnym optymizmem, że choć nasi klienci dostrzegają potrzebę jeszcze bardziej aktywnych zmian, unowocześniania tej kolei, większej jej cyfryzacji to jednak doceniają również to, co udało się nam już wspólnie zrobić – powiedział Rafał Zgorzelski.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności