Strona główna » Opinie » Wywiady » TRAKO: Polityka transportowa jako narzędzie strategicznego oddziaływania na gospodarkę

TRAKO: Polityka transportowa jako narzędzie strategicznego oddziaływania na gospodarkę

Redakcja
Fot. NaKolei.pl

Pierwszego dnia targów TRAKO odbyła się bardzo ważna debata strategiczna z udziałem wybitnych panelistów, która dotyczyła polityki transportowej jako narzędzia strategicznego oddziaływania na gospodarkę.

Transport a szerzej logistyka jest niewątpliwie jednym z kluczowych elementów współczesnej gospodarki, mając ogromny wpływ na jej funkcjonowanie i rozwój. Polityka transportowa, czyli zestaw działań, regulacji i inwestycji podejmowanych przez rządy i instytucje odpowiedzialne za transport, pełni kluczową rolę w kształtowaniu tego sektora. Niemniej jednak, jej wpływ sięga znacznie dalej niż tylko samego transportu czy logistyki, stanowiąc jedno z głównych narzędzi strategicznego oddziaływania na całą gospodarkę.

Infrastruktura transportowa, która jest częścią systemu logistycznego, składająca się z dróg, mostów, portów, lotnisk, linii kolejowych i innych obiektów, stanowi podstawę funkcjonowania gospodarki. Jest to nie tylko narzędzie ułatwiające przemieszczanie ludzi i towarów, ale również warunek konieczny do rozwoju przemysłu, handlu i usług. Inwestycje w infrastrukturę logistyczną pozwalają na skrócenie czasu dostarczenia produktów do klientów, obniżenie kosztów logistyki oraz zwiększenie efektywności całego systemu gospodarczego.

Dodatkowo sektor logistyczny zatrudnia ogromną liczbę osób, zarówno bezpośrednio (np. kierowców, pracowników portów), jak i pośrednio (np. w sektorze produkcji pojazdów czy usług logistycznych). Polityka transportowa ma wpływ na tworzenie miejsc pracy, regulacje dotyczące warunków zatrudnienia oraz rozwijanie umiejętności zawodowych pracowników w branży logistycznej. To wszystko ma wpływ na poziom zatrudnienia i poziom życia obywateli.

Dobra polityka transportowa może zwiększać konkurencyjność gospodarki na arenie międzynarodowej. Poprawa infrastruktury logistycznej i usprawnienie procesów logistycznych sprawiają, że przedsiębiorstwa mogą bardziej efektywnie konkurować na rynkach międzynarodowych. To z kolei przyczynia się do wzrostu eksportu, przyciągania inwestycji zagranicznych i zwiększenia przychodów państwa.

Ponadto polityka transportowa ma także ogromny wpływ na środowisko naturalne. Decyzje dotyczące rodzaju paliw stosowanych w transporcie, efektywności energetycznej pojazdów czy rozwijania alternatywnych środków transportu (np. kolej, transport publiczny) mają ogromne znaczenie dla redukcji emisji gazów cieplarnianych i ochrony środowiska. Długofalowe inwestycje w transport publiczny czy infrastrukturę rowerową mogą również wpływać na poprawę jakości życia mieszkańców miast.

Polityka transportowa obejmuje również aspekty bezpieczeństwa na drogach i innych środkach transportu. Poprawa bezpieczeństwa może znacznie obniżyć koszty związane z wypadkami drogowymi, opieką medyczną i stratami ekonomicznymi związanymi z tymi wypadkami.

Rozwój technologii w obszarze transportu i logistyki, takie jak pojazdy autonomiczne, wodorowe czy elektryczne, to kluczowy element polityki transportowej. Rządy i instytucje muszą tworzyć warunki do rozwoju nowych technologii i zapewniać regulacje sprzyjające innowacjom.

Warto podkreślić, że polityka transportowa to nie tylko kwestie krajowe, ale również międzynarodowe. Współpraca międzynarodowa w zakresie transportu jest niezbędna, aby skutecznie zarządzać globalnymi łańcuchami dostaw, zapewniać płynność handlu i koordynować działania na rzecz ochrony środowiska.

W czasie strategicznej debaty prof. Mirosław Chaberek stwierdził, że do gospodarki potrzebne jest podejście systemowe i w tym zakresie największy wpływ na nią ma transport towarowy. Dlatego też sprawny system logistyczny pozwala na efektywną realizację procesu logistycznego podnosząc konkurencyjność gospodarki. Z kolei Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, stwierdził, że ważnym elementem polityki transportowej jest niwelowanie białych plam transportowych na polskiej mapie. Natomiast pan Krzysztof Zdziarski prezes PESA Bydgoszcz SA podkreślał, że takie firmy jak jego, produkujące tabor kolejowy w zasadzie opierają się na zamówieniach i finasowaniu publicznym, dlatego współpraca z władzą centralną i samorządową jest bardzo ważna w strategii funkcjonowania spółki. Z kolei pani Dyrektor Marlena Stańczak-Libich z Marsh Polska podkreślała, że aby sprawnie realizować politykę transportową państwa są potrzebne duże projekty infrastrukturalne i taborowe. Te z kolei niosą za sobą duże ryzyka realizacyjne, dlatego potrzebne jest ich właściwe zabezpieczenie, aby skutecznie je przeprowadzić. Na koniec pan Roman Nikitov reprezentujący ukraińską grupę Logistor podkreślał, że w intensyfikowaniu wymiany handlowej między krajami, która wpływa na wzrost gospodarczy jest potrzeba właściwych regulacji prawnych a w tym szczególnie uaktualnianie i dostosowywanie przepisów tak, aby sprzyjały rozwojowi handlu pomiędzy państwami.

Podsumowując

Polityka transportowa jest jednym z najważniejszych narzędzi, które rządy mają do dyspozycji, aby kształtować gospodarkę. Poprawa systemu logistycznego, inwestycje w nowe technologie, dbałość o środowisko naturalne i bezpieczeństwo na drogach – to wszystko ma ogromne znaczenie dla rozwoju kraju. Dlatego też, podejmowanie mądrych i długofalowych decyzji w zakresie polityki transportowej jest kluczowym elementem strategii rozwoju gospodarczego.

 

Podobne artykuły