Podczas IX edycji Europejskiego Kongresu Samorządów przeprowadziliśmy wywiad z wicemarszałkiem Sejmu, Krzysztofem Bosakiem. Rozmowę poprowadził Tomasz Nakielski, skupiając się na problematyce infrastruktury transportowej i kolejowej w Polsce.
Krytyczna ocena inwestycji
Krzysztof Bosak skomentował obecny stan przygotowań do kluczowych inwestycji transportowych, w tym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jego zdaniem wynika on z improwizacji i braku odpowiedniego przygotowania zarówno politycznego, jak i merytorycznego.
Mamy do czynienia z totalną improwizacją… W tej chwili trwa łapanka, spychanie odpowiedzialności. Przetargi ewidentnie zostały przeprowadzone w sposób biurokratyczny, bez dokładnego myślenia co z tego ma wyniknąć. Skala oburzenia opinii publicznej na dyskontynuację projektu CPK całkowicie zaskoczyła rząd – tłumaczył Marszałek Krzysztof Bosak.
Strategiczne inwestycje a audyty rządowe
Wicemarszałek podkreślił również, że audyty rządowe, jego zdaniem, nie są skuteczne i służą głównie jako element gry politycznej.
Zaznaczył jednak potrzebę kontynuacji strategicznych inwestycji, a powstałe w czasie prac nad nimi nieprawidłowości, należy likwidować, zamiast usuwać cały projekt.
Trzeba tępić wszelkie nadużycia i niekompetencje, natomiast nie mam żadnych złudzeń, że Polska potrzebuje rozbudowy infrastruktury w każdym obszarze… Potrzebuje inwestycji na dużą skalę. Jeżeli jest coś do poprawy to poprawiajmy, ale zasada taka, że my przerwiemy to co zostało uchwalone przez poprzedni rząd i będziemy teraz przez rok audytować jest dla mnie niepoważne – tłumaczył Krzysztof Bosak.
Możliwość współpracy ponad podziałami
Bosak pozytywnie odniósł się do możliwości współpracy z przedstawicielami różnych opcji politycznych, szczególnie w ramach parlamentarnego zespołu ds. strategicznych inwestycji transportowych.
To zmiana pokoleniowa i szansa na przełamanie dotychczasowych barier – zauważył wicemarszałek, podkreślając potencjał dla rozwoju Polski.
Sentyment do transportu kolejowego
Wyrażając swoje przemyślenia, Bosak przyznał, że rozwój infrastruktury kolejowej jest kluczowy zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i społecznego.
Na koniec wywiadu odniósł się do konkurencji na polskich torach i przypomniał, że Konfederacja popierała zniesienie VAT-u na bilety kolejowe oraz zmniejszenie stawki.