Był to czas bardzo intensywnej pracy w Polskich Kolejach Państwowych SA, ale też w całej Grupie PKP. Zaczęliśmy ten rok z przytupem, tj. przyjęciem Strategii PKP SA na lata 2021-2025 z perspektywą do 2030 – podsumowuje rok 2021 Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP SA w wywiadzie dla NaKoleiTV.
Publikując dokument, który reguluje ramy funkcjonowania i dalszego rozwoju PKP SA oraz ma swoje przełożenie na funkcjonowanie spółek z Grupy PKP, Polskie Koleje Państwowe ambitnie rozpoczęły rok 2021. W ciągu roku PKP SA wypracowało wiele dokumentów strategicznych, m.in. Strategia Kolejowych Zakładów Łączności z siedzibą w Bydgoszczy czy Plan Restrukturyzacji Spółki PKP Telkol, które już zaczęły funkcjonować w danych spółkach. Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych SA wspomniał również o wspólnym przedsięwzięciu ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.
W roku 2021 zrealizowaliśmy wspólnie jako PKP SA ze spółkami z Grupy PKP oraz PKP PLK jeszcze inne przedsięwzięcie, tj. doprowadziliśmy do zawarcia porozumienia, a także wypracowania strategii IT, czyli obszaru IT, telekomunikacji szeroko rozumianej w Grupie PKP i PKP PLK. Jest to dokument, który konstytuuje zasady funkcjonowania standaryzacji i realizacji wspólnych 14 strategicznych projektów dla wszystkich spółek z Grupy PKP i PKP PLK – podkreślił Członek Zarządu PKP SA.
Rafał Zgorzelski wyjaśnił, że strategiczny charakter roku ubiegłego nie opierał się jedynie na dokumentach, ale również podejmowanych praktycznych działaniach, dążących do wypracowania najlepszych rozwiązań podnoszących jakość funkcjonowania polskiej kolei.
Współpraca i holding
Jak wspomina Członek Zarządu PKP SA, w maju zostało zawarte porozumienie regulujące zasady współpracy Grupy PKP oraz PKP Polskich Linii Kolejowych. W październiku natomiast spółka przyjęła zestaw projektów strategicznych do wspólnej realizacji, przy których aktywnie pracują powstałe komitety sterujące oraz zespoły robocze. Głównym celem prac jest wypracowanie wspólnych rozwiązań dla polskiej kolei, w rozumieniu funkcjonowania spółek z Grupy PKP oraz PKP PLK, jednak Rafał Zgorzelski potwierdza, że są otwarci na współpracę z innymi podmiotami w tym zakresie.
W roku ubiegłym spółka PKP SA podjęła również kroki w kierunku rozwoju cyfryzacji na kolei. Przy współpracy z Pionem Cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, została dokonana integracja rządowej aplikacji mObywatel z systemem zakupów biletów kolejowych Bilkom.
Pod koniec roku zrealizowaliśmy również inną czynność, tj. w mObywatelu, pilotażowo dla pracowników spółki PKP SA i PKP Intercity zamieściliśmy legitymacje kolejowe i oczywiście będziemy starali się ten produkt dalej rozwijać. Jest to duże udogodnienie dla użytkowników kolei, którzy posiadają taki dokument, ponieważ mogą okazywać go w trakcie potencjalnej kontroli w wersji elektronicznej, a nie tej tradycyjnej – wyjaśnił Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP SA.
Rozwój usług
Polskie Koleje Państwowe SA to zarządca infrastruktury, który nadzoruje ponad 500 dworców kolejowych. Jak wspomina w wywiadzie Członek Zarządu spółki, zapewnienie bilansowania się dworców jest największym zmartwieniem. W celu otrzymania pozytywnego wyniku ekonomicznego, PKP SA opracowało studium, które opisuje sytuacje funkcjonowania dworca i główne bolączki kolejowego rynku polskiego.
Spółka stale stara się rozszerzać ofertę usługową. Główną metodą jest powiązywanie jej z nowymi usługami około dworcowymi. Rok 2021 skupił się na rozwoju marki PKP Mobility, w ramach której PKP SA aktywnie rozwija usługę parkingów własnych. Jak wspomniał Rafał Zgorzelski, w grudniu minionego roku spółka oddała do użytku siedem kolejnych lokalizacji, m.in. Warszawa Wschodnia czy Warszawa Gdańska.
Marka PKP Mobility, która z pozytywnym przyjęciem spotkała się chociażby na ostatnich Międzynarodowych Targach TRAKO, gdzie prezentowaliśmy auta elektryczne i można było z nich skorzystać, jest właśnie tym produktem, który chcemy konsekwentnie rozwijać – powiedział Członek Zarządu PKP SA.