Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Bilety kolejowe w mObywatel!

Bilety kolejowe w mObywatel!

Adrian Izydorek
Briefing prasowy dot. biletów kolejowych (i nie tylko) w aplikacji mObywatel

Nowa aktualizacja aplikacji mObywatel wprowadziła nowość dedykowaną pasażerom pociągów. Od teraz cyfrowo możemy pokazać swój bilet, a także potwierdzić swoją tożsamość. Dodatkowo, padła zapowiedź dodania kolejnych ułatwień.

W dniu dzisiejszym (28 maja 2021 r.) odbyła się konferencja prasowa poświęcona aktualizacji aplikacji mObywatel. Dodano nowe dokumenty – bilety kolejowe, ale i nie tylko. Od teraz możemy sparować platformę BILKOM z mObywatelem.

Chcemy poinformować Państwa o dobrym działaniu i kolejnym kroku w realizacji strategii cyfryzacji państwa, ale też kroku ku bardziej nowoczesnej kolei, polegającemu na rozszerzeniu katalogu usług dostępnych w aplikacji mObywatel, o integrację z serwisem sprzedaży biletów kolejowych BLKOM autorstwa PKP Informatyka, spółki z Grupy PKP. Przedmiotowe działanie wpisuje się w założenie przyjętej w kwietniu br. przez organy korporacyjne PKP S.A., strategii na lata 2021-2025 z perspektywą do 2030 roku, w której jednym z kluczowych elementów jest cyfryzacja – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A.

Cyfryzacja państwa jest wskaźnikiem nie tylko innowacyjności, ale konkurencyjności gospodarki. Dodatkowo, cyfryzacja może być kołem zamachowym w rozwoju społeczno-gospodarczym państwa. W Polsce lata zaniedbań w inwestycjach kolejowych spowodowała pewnego rodzaju zacofanie względem państw sąsiednich. Chodzi zarówno o kwestie infrastrukturalne, ale po części także dotyczące cyfryzacji – zaległości, które mają zostać nadrobione.

Spółka PKP S.A. dąży do tego, aby być efektywną ekonomiczne organizacją, ale także nowoczesną, o wysokim prestiżu społecznym. Dąży do zapewnienia funkcjonalnie zintegrowanych z krajowych i europejskim systemem gospodarczym bezpiecznych, dostępnych, punktualnych, ekologicznych i konkurencyjnych usług transportowych – zaznaczył Rafał Zgorzelski.

Nowa usługa w aplikacji mObywatel jest związana stricte z systemem BILKOM. Użytkownicy mają możliwość sparowania konta na Bilkomie z mObywatelem. Dzięki czemu bezpośrednio mogą zakupić bilet przez aplikację, nad którą sprawuje pieczę oddział Cyfryzacji w Kancelarii Premiera Rady Ministrów. Więcej o sparowaniu Bilkomu z mObywatel.

BILKOM jest obecnie jedynym serwisem sprzedaży biletów kolejowych z możliwością sprzedaży optymalnej oferty w ramach Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. Docelowo stanowić będzie platformę technologiczną dla wielu kanałów sprzedaży – nie tylko serwisu www, ale również biletomatów czy kas. Realizacja tych założeń opiera się na integracji danych do tej pory dostępnych w wielu systemach, oferowaniu usług powiązanych z obsługą informacyjną i bezpieczeństwem pasażera na dworcach, w ramach kompleksowej obsługi podróżnych – wyjaśnia Tadeusz Turzyński, prezes zarządu PKP Informatyka sp. z o.o.

Bilet i dowód osobisty / legitymacja w kilka kliknięć

Od 2019 roku w pociągach PKP Intercity honorowane zostały e-dowody osobiste, udostępniane za pośrednictwem ówczesnej aplikacji mTożsamość – dzisiaj jest to mObywatel.

Była to zmiana dwukierunkowa. Zmiana zarówno jeśli chodzi o nasz regulamin, ale także trochę zmiana psychologiczna, bo przełamaliśmy pewne bariery u pracowników oraz relację między Spółką a pasażerami, dzięki czemu to przyniosło pozytywny skutek – skomentował Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

W aplikacji mObywatel możemy wyświetlić zarówno dowód osobisty, ale także legitymacje studenckie, czy szkolne, które uprawniają do skorzystania z ulgi na przejazd. Dodatkowo, jak poinformował Wiceminister Adam Andruszkiewicz, jeszcze w tym roku zostaną dodane dodatkowe opcje w aplikacji.

W tym roku planujemy dodać do aplikacji mObywatel Kartę Dużej Rodziny, która jak wiemy jest bardzo cennym narzędziem dla wielu rodzin w Polsce, które za pośrednictwem tej karty mogą korzystać ze zniżek oraz z różnych usług – powiedział Wiceminister Adam Andruszkiewicz.

Jak poinformował Wiceminister Andruszkiewicz, trwają również rozmowy z ZUS ws. legitymacji emeryta i rencisty, aby te były dostępne w aplikacji. Ponadto, tzw. „zielone certyfikaty” mają być dostępne w mObywatel – co z pewnością ułatwiłoby podróże zarówno pociągiem, jak i innymi środkami lokomocji.

Prowadzimy rozmowy, aby mObywatel mógł być naszym cyfrowym portfelem także w kontekście na przykład potwierdzania swoich uprawnień zawodowych. W tej kwestii rozmawiamy m.in. z lekarzami, kolejarzami, którzy mogliby mieć swoje legitymacje w mObywatelu. Myślę, że to będzie kontynuacja dobrej współpracy z Grupą PKP S.A. – stwierdził Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Karty miejskie w mObywatel

W przyszłości aplikacja ma również rozwinąć się w kierunku kart miejskich aglomeracyjnych. Jak poinformował Wiceminister Andruszkiewicz, KPRM zachęca samorządy do rozmów w tej kwestii. Byłoby to praktycznym rozwiązaniem, z uwagi na fakt, jak często kontrolerzy biletów wystawiają mandaty za brak karty przy sobie, która de facto „załadowana” leży gdzie w domu. W dzisiejszych czasach, prędzej jest zapomnieć wyjść z domu bez portfelu, niż bez swojego smartfona.

Bilety wyłącznie z platform PKP Informatyka

Nie będziemy mogli w aplikacji wykorzystać biletów zakupionych z kas biletowych, automatów, czy za pośrednictwem innych platform sprzedażowych.

Wynika to z prostego mechanizmu. Aplikacja mObywatel musi mieć potwierdzenie naszej tożsamości, system musi wiedzieć, że to posiadacz aplikacji kupił bilet, który jest imiennie na daną osobę wystawiony – wytłumaczył Wiceminister Andruszkiewicz.

Cała operacja zakupu biletu sprowadza się do kilkunastu kliknięć, a dodatkowo w razie potrzeby możemy pobrać go w formacie PDF.

Nie musimy już ich drukować. Żegnamy się z drukowaniem biletów w formie papierowej, nie musimy szukać maila na swojej poczcie  – zakończył Wiceminister Andruszkiewicz.

Dane z 27 maja 2021 r.

Dane z 27 maja 2021 r.

 

Podobne artykuły