NaKolei.pl OpinieDebaty Polska droga do Kolei Dużych Prędkości – debata o KDP na Kongresie 590

Polska droga do Kolei Dużych Prędkości – debata o KDP na Kongresie 590

Mateusz Izydorek
KDP

W  drugim dniu Kongresu 590 podczas porannej rundy paneli odbyła się debata o polskiej drodze do KDP. W debacie udział wzięli Podsekretarz stanu Andrzej Bittel, Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, Prezes PKP PLK S.A. Ireneusz Merchel, Dyrektor Azjatyckiego Banku Innowacji Strukturalnych Radosław Pyffel, Członek zarządu PKP S.A. Andrzej Olszewski, Prezes zarządu Hyperloop Marek Gutt-Mostowy, przedstawiciel Hyper Poland Przemysław Pączek, Dziekan wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej – prof. Andrzej Szarata.

Łukasz Malinowski – prowadzący panel, zadał pytanie ministrowi, kiedy możemy spodziewać się decyzji, że budujemy KDP. Minister Bittel stwierdził, że decyzja już zapadła – może nie wprost, ale jest ona integralna wraz z decyzją o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. W połowie grudnia ukaże się analiza projektu CPK, która przybliży nam potencjał projektu i realne szanse na wybudowanie portu.

Prof. Andrzej Szarata w odpowiedzi na pytanie: Czy decyzja o CPK jest zasadna i czy wpłynie ona na KDP?

Kolej jest taką formą środka transportu, która zawsze wpływa na rozwój gospodarczy. Obecnie kolej jest bardzo dobrze postrzegana, jest „w modzie”. Z mojego punktu widzenia najważniejsze w KDP jest integracja. Nie tylko połączenia miast z punktu A do B ale również połączenie tego systemu z liniami lokalnymi autobusowymi. Bardzo często słychać stwierdzenie, że pasażer, który zraził się do danego środka transportu i połączenia, ciężko go ponownie przekonać do podróży. Nie zgodzę się z tym stwierdzeniem, bo pasażer poszukuje środka transportu, który jest sprawny, szybki i  w granicach budżetu pasażera.

Jako przykład prof. Szarata przedstawił połączenie z Krakowa do Wieliczki. Poprawienie go i puszczenie pociągów co 30 minut przywróciło niesamowite ilości pasażerów. Rozwinęło się to do tego stopnia, że są oskarżenia do kolei Małopolskich o podstawianie zbyt krótkich składów pociągów.

Prezes Mamiński na pytanie o finansowanie projektów inwestycyjnych:

Skoro mówi się już dość poważnie o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, liczę, że w ramach finansowania projektu pojawi się możliwość wybudowania Centralnego dworca kolejowego tak połączonego z lotniskiem, by pasażer mógł dokonać odprawy już w pociągu podczas tej 2-godzinnej podróży  z większych miast kraju.

 Bank Azjatycki obecnie realizuje duże inwestycje infrastrukturalne, głównie dotyczące rynku azjatyckiego. Przedstawiciel Polski wśród dyrektorów banku,  Pan Radosław Pyffel poinformował, że Polska jest wyjątkiem od reguły. Jesteśmy  brani pod uwagę w ramach kanałów transportowych. Bank jest gotów wesprzeć finansowo projekt KDP i CPK, jeżeli tylko będzie chęć branży do przyjęcia takiego dofinansowania.

Krzysztof Mamiński stwierdził, że jeżeli nie mamy własnych środków na finansowanie takiej infrastruktury to szukamy kogoś kto przyjdzie i powie, że jest gotów wyłożyć pieniądze. Jeżeli to do nas ktoś przychodzi z propozycją sfinansowania takiej inwestycji, to oznacza, że jest to dobra inwestycja, bo projekty nietrafione nie cieszą się takim zainteresowaniem.

Mówiąc o KDP zaproszeni do panelu zostali panowie z ideą Hyperloopa. Na chwilę obecną jest to mrzonka przyszłości w przewozach pasażerskich. Prędzej jesteśmy w stanie zorganizować tą technologię w przewozach towarowych. Obaj panowie z Hyper Poland oraz EUROLOOP zgodnie przyznali, że na ten projekt trzeba patrzeć przez priorytet potencjału  innowacyjnego. Dopiero następnie potencjału wydajnościowego. Na 11 firm  z całego świata zajmujących się technologią Hyperloop, aż dwie z nich to firmy z Polski. Należy na to patrzeć z nadzieją, że w perspektywie 10 lat uda nam się zrobić skok technologiczny. Jeżeli uda nam się przez ten czas sprawdzić technologię na mikro skalę, a także udowodnić, że jest to bezpieczny sposób transportu.

 

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności