W 2019 roku fińska Grupa VR zamówiła od Stadlera 60 wysokokabinowych niskoemisyjnych lokomotyw spalinowych. W 2022 roku do Finlandii dostarczono pierwsze egzemplarze, a VR rozpoczęło szeroko zakrojony program testów. Na początku maja pierwsza z nich została wprowadzono do ruchu towarowego.
Lokomotywy przeszły szeroko zakrojony program testów. Zostały one dostosowane do potrzeb VR oraz fińskich warunków pogodowych i kolejowych. Nowe lokomotywy są szczególnie przystosowane do ciężkiego ruchu towarowego. Ruch handlowy z nowymi lokomotywami spalinowymi rozpoczął się w Kolari. Pierwszy komercyjny pociąg napędzany jedną z nowych lokomotyw spalinowych wyjechał z Kemi do Kolari 3 maja.
Lokomotywy spalinowe przeszły szeroko zakrojony program testów i są teraz gotowe do ruchu komercyjnego. Lokomotywy będą wykorzystywane głównie w ruchu towarowym, a ich siła pociągowa jest około dwukrotnie większa niż w przypadku naszych starych lokomotyw. Pociąg jest zdecydowanie najmniej emisyjnym środkiem transportu, ale jesteśmy zaangażowani w dalsze ograniczanie emisji. Nowa lokomotywa ma kilka cech przyjaznych dla klimatu, a w szczególności jej emisja drobnych cząstek stanowi zaledwie ułamek w porównaniu z naszą starą flotą diesli — mówi Ilkka Heiskanen, wiceprezes ds. operacji kolejowych i bezpieczeństwa w VR.
Lokomotywy reprezentują najnowocześniejszą technologię kolejową, dlatego w programie testów uwzględniono próby manewrowe na stacjach kolejowych oraz przejazdy próbne z różnymi konfiguracjami pociągów, odcinkami torów i warunkami atmosferycznymi.
Lokomotywa Dr19 ma odegrać znaczącą rolę w przewozach towarowych w Finlandii. Nowoczesna lokomotywa spalinowa umożliwia większe rozmiary pociągów i transport w coraz większym stopniu przyjazny dla klimatu. Lokomotywy są bardziej wydajne, niezawodne i bezpieczne, a także oferują klientom jeszcze lepszą niezawodność eksploatacyjną i mniej emisyjne łańcuchy transportowe. Nowe cechy lokomotyw umożliwiają również rozwój modeli operacyjnych.
Potrzeby klientów są zawsze punktem wyjścia wszelkich działań rozwojowych. Pomagają również w planowaniu najlepszego wykorzystania właściwości nowej lokomotywy. Na przykład prace manewrowe mogą być bardziej wydajne, a większe konfiguracje pociągów mogą być przemieszczane bez wysiłku. Konstrukcja nowej lokomotywy została zaprojektowana w taki sposób, aby w przyszłości można było zastąpić olej napędowy bardziej przyjaznym dla klimatu źródłem energii, gdy na rynku pojawią się wystarczająco konkurencyjne i niezawodne alternatywy – mówi Eljas Koistinen, starszy wiceprezes VR.
Pierwsza lokomotywa Dr19 przybyła do Finlandii z Stadler Rail Valencia do testów w lutym 2022 r. Lokomotywy będą przybywać do Finlandii etapami, a kompletna flota 60 lokomotyw zostanie dostarczona do końca 2026 r. Lokomotywy Dr19 będą powoli zastępować starzejące się silniki Diesla lokomotyw, które do tego czasu będą miały około 40–60 lat i przekroczą już swój normalny cykl życia.