Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły dwa odwołania od decyzji PKP Polskich Linii Kolejowych ws. wyboru wykonawcy rozbudowy linii kolejowej przez Katowice z przebudową stacji Katowice. W przetargu tym wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol.
Odwołania złożyły firmy Budimex oraz Torpol. W związku z tym postępowanie przetargowe nie jest jeszcze zakończone. Chodzi o duże zamówienie w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tego połączenia z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.
Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-2020.
Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-2020 wystarczyło na rozpoczęcie niewielkiej części prac w terenie (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W połowie stycznia br. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.
Wpłynęło 5 ofert
Przetarg, na odcinek Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym ub. roku. Wpłynęło pięć ofert: najtańszą, za 5,576 mld zł brutto złożył Budimex, kolejne: konsorcjum Torpol i Intop Warszawa (5,748 mld zł), konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec (5,948 mld zł), konsorcjum Intercor i Stecol Corporation (6,015 mld zł) oraz PORR i Trakcja System (6,636 mld zł brutto).
W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej. Pod koniec sierpnia br. za najkorzystniejszą ofertę po tym etapie postępowania wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto).
Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa była po aukcji druga.
Odwołania do KIO mogły wpływać do ostatniego dnia sierpnia, po czym KIO ma 15 dni na ustosunkowania się do protestów podmiotów.