Dynamika pracy przewozowej w Małaszewiczach, realizowana na infrastrukturze kolejowej zarządzanej przez CARGOTOR, utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie.
Liczba pociągów przyjeżdżających do Małaszewicz z Azji stale osiąga rekordowe poziomy. Rośnie zainteresowanie najkrótszą, najbezpieczniejszą i jednocześnie najbardziej ekologiczną formą przewozu towarów między Chinami i Unią Europejską. Pandemia i związane z nią turbulencje w globalnym łańcuchu dostaw tylko to uwydatniły.
Małaszewicze nie bez przyczyny nazywane są bramą do Polski i Unii Europejskiej. Chociaż ta „brama” ma określone wymiary i bez podjęcia konkretnych działań wkrótce nierealne może okazać się przyjęcie większej ilości pociągów przez „bramę”. Chodzi o ograniczoną przepustowość, a w tym przypadku konkretnymi działaniami jest planowana budowa Parku Logistycznego Małaszewicze.
Jak poinformowała spółka CARGOTOR, w styczniu 2022 roku zanotowano r/r w obrocie wagonowym 25% wzrost przewozów po torze szerokim 1525 mm oraz 11% wzrost po torze normalnym 1435 mm. Tak dobrych rezultatów dla stycznia danego roku spółka nie notowała od daty jej powstania w 2013 roku.
Konieczność budowy Parku Logistycznego
Przypomnijmy, że projekt budowy Parku Logistycznego Małaszewicze obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Tym samym zwiększyć się ma również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. To wszystko sprawi, że znaczenie Parku Logistycznego Małaszewicze jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie, jeszcze bardziej wzrośnie, a także przyczyni się do wzrostu przychodów Skarbu Państwa oraz wygeneruje wartość dodaną dla polskiej gospodarki.
19 stycznia br., CARGOTOR złożył wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF2 właśnie dla realizacji tego projektu. Szacuje się, że koszt inwestycji wyniesie 3,2 mld zł, a spółka-córka z Grupy PKP CARGO stara się o dofinansowanie rzędu 50% tej kwoty.
Konkurencja rośnie
W październiku 2021 roku w Czerniachowsku, mieście w obwodzie kaliningradzkim miało miejsce uroczyste otwarcie nowego terminalu kontenerowego, który dedykowany jest do obsługi połączeń kontenerowych zmierzających z Chin po Nowym Jedwabnym Szlaku do Europy. Inwestycja została zrealizowana przez UTLC ERA, gdzie udziałowcami są Koleje Rosyjskie, Koleje Białoruskie i Koleje Kazachstanu (każda Spółka posiada po równo 33,33% udziałów). W perspektywie średnioterminowej, w planach UTLC – terminal ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych w ciągu Nowego Jedwabnego Szlaku.
Małaszewicze będą stale działać na wysokim, ale ograniczonym poziomie. Wcześniej wspomniana budowa Parku Logistycznego ma to zmienić, ale niestety tak duże inwestycje wiążą się z wieloletnim okresem realizacji. W tym przypadku, mówi się, że PLM zostanie oddane do użytku w 2027/28 roku.
PLM zostanie oddany do użytku w 2027/2028 roku. Zdaję sobie sprawę, że zdaniem niektórych to odległy termin realizacji inwestycji, ale prawdziwym wyzwaniem dla nas będzie to, by Małaszewicze w trakcie realizacji samej budowy pracowały bez zakłóceń dla ruchu towarowego na poziomie zbliżonym do dzisiejszego – mówił w październiku 2021 roku prezes zarządu CARGOTOR, Andrzej Sokolewicz.
Przejęcie CARGOTOR przez PKP PLK
Pod koniec listopada ubiegłego roku, zarząd PKP CARGO udostępnił komunikat, w którym to informował o planach sprzedaży 100% udziałów w spółce-córce (Cargotor) na rzecz PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak podano sprzedaż udziałów ma mieć miejsce z uwagi na planowane w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze inwestycje infrastrukturalne, w które zaangażowane są zarówno CARGOTOR, jak i PKP PLK, Strony przewidują, że transakcja nabycia udziałów w CARGOTOR przez PKP PLK spowoduje efekt synergii w ramach realizacji ww. inwestycji. Strony zadeklarowały zakończenie negocjacji najpóźniej do końca czerwca 2022 roku.