NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Rosjanie otworzyli nowy terminal kontenerowy przy granicy z Polską. Będzie konkurencja dla Małaszewicz

Rosjanie otworzyli nowy terminal kontenerowy przy granicy z Polską. Będzie konkurencja dla Małaszewicz

Redakcja
Fot. UTLC ERA

W obwodzie kaliningradzkim spółka UTLC ERA otworzyła nowy terminal intermodalny, który ma obsługiwać połączenia kontenerowe kursujące z Chin po Nowym Jedwabnym Szlaku. Jest to Spółka m.in. Rosjan i Białorusinów, która stworzy konkurencję dla terminalu w Małaszewiczach.

1 października 2021 roku miało miejsce uroczyste otwarcie nowego centrum transportowo-logistycznego „Wschód-Zachód” w Czerniachowsku, mieście w obwodzie kaliningradzkim. Nowy terminal kolejowy ma mieć zdolność przeładunkową na poziomie 450 000 TEU rocznie.

Cała inwestycja podlega Spółce „United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance” (UTLC ERA), która jest dostawcą usług w zakresie kontenerowego transportu kolejowego między Europą a Chinami oraz Azją Południowo-Wschodnią a Europą. Firma została założona wspólnie przez Koleje Rosyjskie, Koleje Białoruskie i Koleje Kazachstanu, z których każda posiada równe, 33,33% udziały.

W ceremonii otwarcia wzięli udział Anton Alikhanov, gubernator obwodu kaliningradzkiego, Sergei Sapegin, dyrektor Kaliningradzkiego Przedsiębiorstwa Kolejowego oraz Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA. Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), przekazał pozdrowienia podczas połączenia wideo.

W swoim przemówieniu, Alexei Grom podkreślił znaczenie współpracy z Kolejami Kaliningradzkimi w organizacji transeuroazjatyckich przewozów kontenerowych oraz w dalszym rozwoju wspólnych projektów infrastrukturalnych. Dodatkowo, przewiduje on dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami.

Nowy terminal transportowo-logistyczny „Wschód-Zachód” powstał w 2020 roku, na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RZD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego „Centra transportowo-logistyczne”. Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą a Azją. W perspektywie średnioterminowej, w planach UTLC – terminal ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych w ciągu Nowego Jedwabnego Szlaku.

Podobnie jak w Małaszewiczach, kontenery mają być przeładowywane z szerokiego toru na 1435 mm, a następnie transportowane do miejsca docelowego. Według ULTC ERA, to że terminal jest tak blisko granicy z Polską umożliwi to tylko zwiększenie tranzytu towarów do Europy. „Będzie to miało szczególne znaczenie w sytuacji, gdy inne przejście graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy wydolności” – czytamy w komunikacie UTLC ERA. I rzeczywiście, obecnie terminal w Małaszewiczach osiąga szczyt swoich możliwości, dlatego też potrzebna jest przebudowa terminalu nieopodal Terespolu – w tej sprawie wydano już kluczowe zgody – więcej informacji.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności