NaKolei.pl WiadomościTabor PKP Intercity przygotowuje się do zakupu kolejnych lokomotyw manewrowych! Bierze pod uwagę również i wodór

PKP Intercity przygotowuje się do zakupu kolejnych lokomotyw manewrowych! Bierze pod uwagę również i wodór

Adrian Izydorek
Wodorowa lokomotywa Pesy zaprezentowana na targach InnoTrans. Fot. Adrian Izydorek

PKP Intercity skierowało się do podmiotów obecnych na rynku z zapytaniem o informacje co do dostępnych lokomotyw manewrowych na rynku. Przewoźnik przygotowuje się do zakupu, który chce zrealizować w przyszłych latach.

Nie tak dawno informowaliśmy, że PKP Intercity wkrótce ma rozpocząć odbiory nowych lokomotyw manewrowych, które produkowane są przez CZ LOKO (przewoźnik zamówił 10 sztuk jednostek EffiShunter 300, które otrzymały oznaczenie SM60).

PKP Intercity dzieląc się tymi informacjami, nie ukrywało że zapotrzebowanie na lokomotywy manewrowe jest duże. Pokazały to w ostatnim czasie wakacje, podczas których PKP IC przewiozło rekordową liczbę pasażerów, a wiele składów było wzmacnianych o dodatkowe wagony.

Wychodzi na to, że PKP Intercity przygotowuje się teraz do kolejnych zakupów manewrowych jednostek, ponieważ na platformie zakupowej pojawiło się zapytanie o informację skierowane do producentów. Jak czytamy w opisie postępowania „PKP Intercity S.A. planuje w latach 2025-2026 pozyskać 18 lokomotyw manewrowych. Przedmiotem RFI (prośby o informację przyp. red.) jest pozyskanie wiedzy o parametrach lokomotyw dostępnych na rynku, szacunkowych kosztach i czasie realizacji dostaw.”

PKP Intercity w RFI wskazało również podstawowe dane techniczne, które wyglądają następująco:

  • Ilość kabin – 1
  • Szerokość toru – 1435mm
  • Prędkość maksymalna – co najmniej 60 km/h
  •  Ilość osi – 2 lub 3
  • Lokomotywy mają wykazywać maksymalną siłę pociągową min. 110 kN,
  • Nacisk jednostkowy osi na tor – 22,5 t,
  • Moc silnika spalinowego – co najmniej 300 kW,
  • Rodzaj paliwa – ON (B7, B10), CNG, H2,
  • Kontrola zużycia paliwa – system kontroli zużycia w czasie rzeczywistym,
  • Norma emisji spalin – EU Stage V,
  • Układ chłodzenia silnika spl. – chłodzenie cieczą,
  • Układ przeniesienia napędu – przekładnia elektryczna,
  • Rodzaj hamulca – pneumatyczny tarczowy lub klasyczny,
  • Typ hamulca – zespolony i dodatkowy,
  • Sprężarka powietrza – śrubowa lub tłokowa bezolejowa
  • Zestawy kołowe – koła monoblokowe,
  • System piasecznic – dla każdego zestawu,
  • Prądnica główna – trójfazowa 400 V AC z prostownikiem lub bez,
  • Moc prądnicy głównej – min. 400 kVA
  • Silniki trakcyjne – trójfazowe AC lub szeregowe DC
  • Diagnostyka pojazdu – system diagnostyki pokładowe

Szczególnie zwraca uwagę punkt dot. rodzaju paliwa – pojawia się tutaj zarówno gaz ziemny, jak i wodór. Podczas targów InnoTrans skierowaliśmy się z pytaniami do Prezesa PKP Intercity, Marka Chraniuka jak zapatruje się chociażby na wodorową lokomotywę manewrową, która została zaprezentowana na targach przez Pesę.

Uważam, ze każde nowoczesne rozwiązanie, które da nam w przyszłości oszczędność i będzie ekologiczny, np. tzw. „zielony” wodór, będzie przyszłością. Jako PKP Intercity jesteśmy  oczywiście zainteresowani. Tym bardziej, że jest to lokomotywa manewrowa, którą będzie łatwiej zaopatrzyć w wodór, więc myślę, że to jest przyszłość. A  spółce potrzeba jest lokomotyw manewrowych bo wykonujemy bardzo dużo pracy na stacjach postojowych w czasie przygotowywania składów, łączenie składów, przepinanie, podprowadzanie do myjni etc. a budujemy wiele nowoczesnych myjni w Polsce – powiedizał nam Prezes PKP Intercity.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności