Strona główna » Wiadomości » Tabor » PKP Intercity wkrótce rozpocznie odbiory nowych SM60. Pierwsze czeskie lokomotywy wysłane do Polski

PKP Intercity wkrótce rozpocznie odbiory nowych SM60. Pierwsze czeskie lokomotywy wysłane do Polski

MM
Fot. CZ Loko

PKP Intercity w 2021 roku podpisało umowę z czeską firmą CZ Loko na dostawę 10 nowych lekkich lokomotyw spalinowych. Lokomotywy te mają być przeznaczone do prac manewrowych. Wartość kontraktu wynosi blisko 40 mln zł netto. Przewoźnik nie ukrywa, że lokomotyw manewrowych bardzo potrzebuje.

Zgodnie z umową z 2021 roku, CZ Loko ma dostarczyć łącznie 10 nowych lokomotyw manewrowych. Umowa obejmuje również przeszkolenie pracowników przewoźnika z obsługi pojazdów. Dodatkowo czeski producent taboru udzielił czteroletniej gwarancji i rękojmi na wyprodukowane pojazdy.

Wszystko wskazuje na to, że PKP Intercity w najbliższym czasie rozpocznie odbiory nowych lokomotyw. Przewoźnik nie ukrywa, że potrzebuje tych pojazdów, szczególnie pokazały to wakacje, gdzie PKP Intercity przewiozło rekordową liczbę pasażerów, a wiele składów było wzmacnianych o dodatkowe wagony.

Według czeskiego producenta, pierwsze jednostki zostały już wysłane do Polski.

Lokomotywy manewrowe SM600/EffiShunter 300

Czeski producent na swoich kanałach publikuje zdjęcia z lokomotywami dla PKP Intercity. Wszystko wskazuje na to, że będą one miały oznaczenie SM60. Ich fabryczna nazwa to EffiShunter 300 i co je wyróżnia to fakt, że przeszły one szereg modyfikacji potrzebnych do eksploatacji na terenie Polski. Chodzi nie tylko o instalację urządzenia SHP bezpieczeństwa pociągów i kontroli czuwania CA, ale także o montaż przyjaznego środowisku silnika CAT C13B z modułem emisji CEM, który łączy w sobie katalizator utleniania (DOC), filtr cząstek stałych (DPF). Czym jeszcze charakteryzuje się SM60? Ustawienie systemu kamer ma ułatwić kierującemu orientację w bezpośrednim sąsiedztwie lokomotywy, szczególnie podczas jazdy na innych pojazdach.

Lokomotywa wodorowa – czy dla PKP IC?

Na berlińskich targach PESA i PKN ORLEN wspólnie zaprezentowały wodorową lokomotywę manewrową wraz z mobilną stacją tankowania. Wodór ma być przyszłością. Mieliśmy okazję podpytać  Prezesa M. Chraniuka na targach Innotrans2022 jak przewoźnik zapatruje się na tego typu rozwiązania. Chraniuk nie ukrywa, że lokomotyw manewrowych spółka bardzo potrzebuje. Ponadto, przewoźnik swoimi inwestycjami w nowoczesny tabor chce napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Dlatego ma nie dziwić, że wodór traktowany jest jako oszczędne i ekologiczne paliwo.

Uważam, ze każde nowoczesne rozwiązanie, które da nam w przyszłości oszczędność i będzie ekologiczny, np. tzw. „zielony” wodór, będzie przyszłością. Jako PKP Intercity jesteśmy  oczywiście zainteresowani. Tym bardziej, że jest to lokomotywa manewrowa, którą będzie łatwiej zaopatrzyć w wodór, więc myślę, że to jest przyszłość. A  spółce potrzeba jest lokomotyw manewrowych bo wykonujemy bardzo dużo pracy na stacjach postojowych w czasie przygotowywania składów, łączenie składów, przepinanie, podprowadzanie do myjni etc. a budujemy wiele nowoczesnych myjni w Polsce – wyjaśnia Prezes PKP Intercity.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x