PKP CARGO CONNECT, spółka zależna PKP CARGO S.A., uruchomiła pociągi operatorskie w ramach produktu CONNECT OPERATOR.
Pierwsze stałe połączenie to trasy Gdańsk – Gliwice – Piacenza oraz Małaszewicze/Brześć – Gliwice – Piacenza i Małaszewicze/Brześć – Gliwice – Gdańsk, ale stopniowo sieć pociągów operatorskich będzie rozszerzana.
Obie relacje są obsługiwane na razie trzy razy w tygodniu o stałych porach. Wybór akurat tych destynacji wynika z uwarunkowań rynkowych – Gdańsk to największy port kontenerowy nad Morzem Bałtyckim, a Małaszewicze to główne miejsce przeładunku pociągów podążających Nowym Jedwabnym Szlakiem między Chinami a Unią Europejską. Dostęp do pociągów operatorskich mają wszyscy klienci, a zlecenia przewozu ładunków są realizowane w praktyce z dnia na dzień. W ramach usługi zapewniony jest także transport kontenerów ciężarówkami z terminala kolejowego do odbiorców ładunków.
To jest właśnie główna idea i atut pociągów operatorskich: one mają stały dzień i godzinę odjazdu ze stacji początkowej i przyjazdu do punktu docelowego. Klienci wiedzą więc, że jak nadadzą ładunek to on o tej właśnie godzinie odjedzie i przyjedzie – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
W kolejnych miesiącach planowane jest rozszerzenie sieci pociągów operatorskich, obejmie ona także połączenia między portami w Gdańsku i Gdyni a terminalami PKP CARGO CONNECT w Warszawie i Poznaniu. Składy będą też kierowane do innych terminali Grupy PKP CARGO zlokalizowanych w Polsce i za granicą, możliwa jest też współpraca z terminalami należącymi do zewnętrznych podmiotów. Jednocześnie rosła będzie częstotliwość kursowania pociągów CONNECT OPERATOR.
Rozwijanie tej usługi to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, bo wiele firm chce korzystać z kolei, ale oczekują od nas lepszej oferty rynkowej i my im ją dajemy – podkreśla Czesław Warsewicz. – Pociągi operatorskie podnoszą więc atrakcyjność kolei jako środka transportu towarów – zwraca uwagę prezes Warsewicz.
W przypadku pociągów operatorskich atrakcyjny jest także czas przejazdu. Trasę między Gdańskiem a Warszawą lub Poznaniem składy pokonują w 8 godzin, a z Gdańska do Gliwic w 10 godzin, ale realne jest skrócenie czasu przejazdu pociągów. Cała trasa z Gdańska do Piacenzy lub z Małaszewicz do Piacenzy będzie zaś pokonywana w nie dłużej niż trzy dni, co już stanowi znaczne skrócenie czasu przejazdu w porównaniu z konwencjonalnymi pociągami.