Strona główna » Wiadomości » Tabor » Pendolino oficjalnie z homologacją na Niemcy!

Pendolino oficjalnie z homologacją na Niemcy!

Adrian Izydorek
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / Ficek

Alstom, producent i dostawca jednostek ED250 dla PKP Intercity zakończył proces homologacyjny, tym samym teoretycznie Pendolino mogłoby już wjechać na terytorium Niemiec, ale obowiązuje wciąż umowa o dofinansowanie projektu.

Zgodnie z treścią umowy, którą PKP Intercity podpisało z Alstomem w 2011 roku, producent taboru był zobowiązany na uzyskanie homologacji na terytorium Niemiec, Austrii i Czech w ciągu pięciu lat od odstawy ostatniej z jednostek, czyli na wiosnę 2020 roku. Do 2025 roku obowiązuje z  kolei treść umowy o dofinansowanie projektu ze środków unijnych, która jasno określa na jakich połączeniach mają kursować pojazdy ED250. Analogiczna sytuacja miała miejsce z Flirtami i Dartami, gdzie np. pojazdy Pesy nie mogły obsługiwać połączenia do Bydgoszczy, gdzie zostały wyprodukowane, bo trwałość projektów unijnych trwała do czerwca 2021 roku – więcej informacji.

Trwałość unijnego projektu zakończy się za 3 lata, tym samym PKP Intercity dopiero wtedy będzie mogło wprowadzać zmiany tras obsługi komercyjnego pociągu wedle uznania. Teoretycznie przewoźnik mógłby starać się o obsługę połączeń do Niemiec, ponieważ jak dowiedział się portal 'NaKolei.pl’, Alstom zakończył właśnie proces homologacyjny dla ED250 na wjazd na terytorium Niemiec. Tę informację potwierdziła nam Iwona Burzyńska, Dyrektorka komunikacji Alstomu. Jednakże biorąc pod uwagę zapisy umowy o dofinansowanie, przewoźnik jest związany umownie do obsługi znanych nam tras.

Notka o homologacji ED250 na terytorium Niemiec pojawiła się również w europejskiej bazie ERATV. Oficjalnie homologacja miała zostać zatwierdzona 15 grudnia 2022 roku. ED250 zostało homologowane do eksploatacji przy prędkości 250 km/h na terytorium Niemiec, przy obsłudze zasilania 15 kV AC 16,7 Hz.

 

Podobne artykuły