Strona główna » Bez kategorii » Grupa Azoty otrzymuje 33 mln euro na rozwój portu i infrastruktury kolejowej w Policach

Grupa Azoty otrzymuje 33 mln euro na rozwój portu i infrastruktury kolejowej w Policach

Redakcja
fot. Grupa Azoty

Grupa Azoty uzyskała ponad 33 miliony euro dofinansowania z Unii Europejskiej na rozwój infrastruktury portowej w Policach. Środki przyznano w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2021-2027. Inwestycja ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Grupy Azoty, ale także dla rozwoju polskiej logistyki i gospodarki.

Port Morski w Policach otrzyma ponad 48,3 mln euro na rozbudowę infrastruktury, z czego znaczący wkład – 33 mln euro – pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2021-2027. Celem projektu jest zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, co przełoży się na wzrost wydajności przeładunkowej i wzmocnienie jego roli jako kluczowego węzła logistycznego.

Nowe perspektywy dla portu i Grupy Azoty

Inwestycja obejmuje budowę węzła kolejowego wraz z infrastrukturą techniczną, co po raz pierwszy umożliwi bezpośredni transport kolejowy towarów do portu. Grupa Azoty, główny użytkownik portu, liczy na znaczące korzyści z rozwoju tej infrastruktury, co potwierdza Andrzej Dawidowski, wiceprezes Grupy Azoty S.A. i prezes Grupy Azoty Police. Jak podkreśla, port w Policach ma strategiczne położenie i możliwość obsługi statków o zanurzeniu do 11 metrów, a jego rozbudowa pozwoli na rozwój przeładunku materiałów masowych i ciekłych, co otworzy nowe możliwości współpracy z inwestorami z Polski i zagranicy.

Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach – zaznaczył Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., Prezes Zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.

 

Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski – podkreśla Wiceprezes Grupy Azoty.

Port Police, dzięki realizacji tej inwestycji, stanie się także zapleczem logistycznym dla rozwijających się w Europie farm wiatrowych. „Jesteśmy w finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami, które chcą ulokować swoje bazy przeładunkowe w pobliżu portu, co obniży koszty transportu surowców” – dodaje Dawidowski.

Logistyczny mini-hub dla Polic

Projekt budowy węzła kolejowego, realizowany we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zakłada stworzenie nowoczesnej infrastruktury, w tym około 6 km torów, 2,82 km dróg wewnętrznych, budynku nastawni oraz systemu sterowania ruchem kolejowym. Planowane są także grupy torów ładunkowych i odjazdowych oraz modernizacja sieci przeciwpożarowej i systemu ochrony przed zalaniami.

Zakończenie projektu planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku. Dariusz Budzik, prezes Zarządu Morskiego Portu Police, podkreśla, że inwestycja ta, w połączeniu z budową Zachodniej Obwodnicy Szczecina, przekształci Police w ważny hub logistyczny, integrujący różne formy transportu – kolejowy, drogowy i morski.

Podpisanie umowy grantowej to niezwykle ważny moment w historii polickiego Portu. Doprowadzenie infrastruktury kolejowej istotnie zwiększy znaczenie i możliwości Portu, a mając na uwadze planowaną budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina – staniemy się mini hubem logistycznym, integrującym w Policach różne rodzaje transportu. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu wsparcia – najpierw na zaprojektowanie, a obecnie na realizację inwestycji – jest dla nas potwierdzeniem słuszności i ważności projektu nie tylko z perspektywy Grupy Azoty, ale także polskiej gospodarki – podkreślił Prezes Zarządu Morskiego Portu Police Dariusz Budzik.

Ekologiczne korzyści i wsparcie z funduszy unijnych

Nowa infrastruktura przyczyni się do rozwoju ekologicznego transportu kolejowego, który jest bardziej przyjazny środowisku niż transport drogowy. Grupa Azoty już wcześniej korzystała z unijnych funduszy – w 2022 roku otrzymała 1,74 mln euro na prace studyjne związane z projektem budowy węzła kolejowego oraz poprawą dostępu do terminalu i budową nowoczesnych nabrzeży.

Decyzja o przyznaniu kolejnych środków to potwierdzenie znaczenia portu w Policach dla rozwoju polskiej gospodarki i jego rosnącej roli na arenie międzynarodowej. Inwestycja wpłynie na wzrost efektywności przewozów surowców i wzmocni konkurencyjność portu, co uczyni Police jednym z kluczowych punktów na mapie logistycznej Europy.

Podobne artykuły