Nowe urządzenia i cyfrowe systemy sterowania usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym na stacji Zawiercie i zwiększą bezpieczeństwo podróży oraz przewozu towarów. Przebudowa peronów poprawi komfort korzystania z kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac.
Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na prace w rejonie stacji Zawiercie obejmuje montaż nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią istniejące urządzenia przekaźnikowe. Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni. Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu. Przebudowywane i budowane urządzenia srk będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziom 2. Dzięki temu zarządzanie ruchem kolejowym będzie sprawniejsze, co pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozu ładunków.
Ponadto dla sprawnych podróży w rejonie stacji zabudowanych zostanie 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania – gwarantujący niezakłócony ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km nowych torów i ok. 10 km nowej sieci trakcyjnej. Zaplanowano również wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.
Kolej dla pasażera
Dla poprawy komfortu podróżnych na stacji Zawiercie zaplanowano wymianę płyt na peronach. Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację na stacji. Na sąsiednim peronie planowana jest zabudowa dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.
Stacja Zawiercie jest ważna w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz towarowym. Przebiega przez nią kilka linii kolejowych: Częstochowa – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.
Inwestycja „Zaprojektowanie i budowa nowych urządzeń srk w stacji Zawiercie oraz roboty towarzyszące w ramach projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II” będzie finansowana ze środków krajowych.