Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeanalizują dokładnie w Przewozach Regionalnych (Polregio), Kolejach Mazowieckich i PKP Intercity regulaminy dotyczące obsługi osób z niepełnosprawnością. Przeprowadzą także niezapowiedziane kontrole przestrzegania tych zapisów przez kasjerów i drużyny konduktorskie.
Na początku lutego Prezes UTK zwołał w trybie pilnym spotkanie zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce. Przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK i PKP S.A.wyjaśniali, jakie podjęli działania by wszyscy pasażerowie mieli zapewnione bezpieczeństwo w trakcie wsiadania i wysiadania z pociągu.
Chodziło przede wszystkim o zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów, jakim jest ruszenie pociągu w trakcie wysiadania podróżnych. Omówiono też inne błędy w obsłudze osób z niepełnosprawnością. Szczegółowo przeanalizowany został przypadek podróży pani Alicji i jej syna, który nie porusza się samodzielnie. Podróżna opisała przejazd z Gdańska do Berlina i z powrotem. Prezes UTK z urzędu zajął się sprawą. Pracownicy UTK są w kontakcie z pasażerką ustalają wszystkie okoliczności- czytamy w komunikacie UTK.
Urząd informuje, że w przypadku negatywnych wyników kontroli, mogą one zakończyć się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kar na przewoźników.
Nie będziemy tolerować braków w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy podróżny ma prawo do bezpiecznej i komfortowej podróży. Przewoźnicy muszą zrozumieć, że nie wystarczą procedury. Potrzebni są wyszkoleni i empatyczni pracownicy, którzy zapisy regulaminów będą w stanie wykonać tak, by podróż dla każdego była bezpieczna–stwierdził Ignacy Góra.
To co obserwujemy w ostatnim czasie na kolei nie napawa optymizmem- skwitował Góra.
W ubiegłym roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczące nieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły braku pomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron, niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu oraz niewłaściwego zachowania obsługi pociągu.