Spółka Tramwaje Warszawskie podpisała umowę na zaprojektowanie trasy wzdłuż Pola Mokotowskiego. Nowe tory mają połączyć Ochotę i Mokotów. Pobiegną od pętli tramwajowej ulicą Banacha, Rostafińskich i Boboli, gdzie połączą się z istniejącymi przy Rakowieckiej.
Jest to element magistrali tramwajowej Wola – Wilanów, nowej 20-km trasy tramwajowej przez Dworzec Zachodni, Ochotę i Mokotów. W ramach budowy tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego zaplanowano przebudowę istniejących torów na ul. Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na Rakowieckiej. Łącznie trzeba będzie zbudować około 1,5 km nowych torów i przebudować 1,5 km istniejących. Przewidziano nowe przystanki przy skrzyżowaniu Banacha ze Żwirki i Wigury.
Zamówienie jest podzielone na trzy fazy. Pierwsza będzie polegała na przygotowaniu dokumentacji środowiskowej. Kolejne to opracowanie projektu budowlanego. Ostatni to wsparcie techniczne na etapie postępowania przetargowego na roboty budowlane i nadzór podczas samej inwestycji. Wykonawca będzie musiał też uzyskać wszelkie decyzje administracyjne, umożliwiające rozpoczęcie i realizacje robót budowlanych. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej. Wstępny plan zakłada budowę tej trasy do 2029 roku. Wykonawcą będzie firma Databout. Umowę podpisano na kwotę 4 mln 34 tys. zł brutto.
Tramwajowe inwestycje w stolicy
Zamówienie dokumentacji na tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego, to część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy. Nowa trasa w 2024 roku pozowali na dojazd do centrum z tej dzielnicy w 25 minut. Podpisano umowę na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju przy ul. Modlińskiej. Prowadzone są zaawansowane prace związane z budową tramwaju na Kasprzaka. Po nowych torach, na części trasy tramwaje pojadą już jesienią. Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów. Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.