Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Terminal kolejowo-drogowy Kouvola RRT w Finlandii ukończony

Terminal kolejowo-drogowy Kouvola RRT w Finlandii ukończony

MM
Fot. Juho Kuva.

W Finlandii powstał terminal kolejowo-drogowy Kouvola RRT. Jest to jedyny terminal kolejowo-drogowy w Finlandii, który jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Finlandia może pochwalić się nowym multimodalnym terminalem o otwartym dostępie – Kouvola RRT. Suchy port mieści się na obszarze liczącym 42 ha, a jego zdolność przeładunkowa szacowana jest na 150 00 TEU na rok. Najmocniejszymi atutami fińskiego terminala wydaje się bardzo dobra lokalizacja i plan działania jako port śródlądowy.

Fiński port może odegrać znaczącą rolę transportową nie tylko w kraju ale także w całej Europie. Kouvola znajduje się w południowo-wschodniej Finlandii, w pobliżu obszaru stołecznego oraz portów Helsinki i HaminaKotka. Z miasta do międzynarodowego lotniska Helsinki-Vantaa zajmuje tylko 1h 30 min drogi. Do Helsinek pociągiem podróż trwa 1h 19 minut i około dwóch godzin do Sankt Petersburga w Rosji. Dzięki swoim międzynarodowym znaczeniu Kouvola RRT połączy się z fińskimi portami HaminaKotka, Helsinki, Turku i Naantali oraz lotniskami Helsinkami i Turku.

Sieć drogowa i kolejowa są połączone w Kouvola: miasto ma połączenia kolejowe we wszystkich kierunkach i główne połączenia drogowe w sześciu kierunkach. Kouvola to najbardziej centralne miejsce w Finlandii pod względem transportu kolejowego i arterii komunikacyjnej dla ruchu towarowego, dzięki czemu jest porównywalne z głównymi fińskimi portami i lotniskami — Vuosaari, HaminaKotka, Turku i Naantali — oraz z lotniskami w Helsinkach i Turku”– powiedzieli przedstawiciele terminalu.

Kouvola RRT miał odegrać kluczowa rolę w ruchu międzynarodowym. Dodatkowo miał znacząco usprawnić transport z Rosją, dzięki swojemu bliskiemu położeniu i tym samym rozstawem torów (1520 mm), a z Rosji blisko już do Chin. Tym samym Kouvola RRT pretendowała do intermodalnego węzła Nowego Jedwabnego Szlaku. Obecna sytuacja geopolityczna,  trwająca wojna na Ukrainie zweryfikowała plany.

W panującej globalnej sytuacji Kouvola RRT odpowiada na zmiany w przepływach towarów i może funkcjonować jako przedłużenie portów. Na przykład zwiększył się transport drewna w Finlandii i zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową. Nawet ustalone przepływy towarów mają i będą podlegać zmianom – podkreślili przedstawiciele terminalu.

Samo miasto Kouvola było bardzo zaangażowane w proces powstawania terminala. Teraz zarządzanie przeszło na RailGate Finland Ltd., które będzie operatorem i firmą odpowiedzialną za dalsze inwestycje w tej lokalizacji.  Należy jednak wspomnieć, że Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej jest właścicielem torów załadunkowych terminalu.

Centrum logistyczne Kouvola jest już jednym z najlepszych w Europie Północnej. Nowy terminal ma być odpowiedzią na przyszłe potrzeby w logistyce. Rozwój ruchu kolejowego to jeden z elementów walki ze światowym kryzysem klimatycznym. Potrzebne są nowe sposoby organizacji przepływu towarów w sposób wydajny, bezpieczny i przy minimalnych emisjach. Z tego powodu konieczne jest zwiększenie wolumenu przewozów kolejowych, co przekłada się na większą liczbę doków przeładunkowych. Na te potrzeby odpowiada nowy terminal.

Całkowity koszt terminala intermodalnego wynosi 39,8 mln euro. Miasto Kouvola zapewniło udział w wysokości 33,9 mln EUR, a Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej – 5,9 mln EUR. Projekt otrzymał około 1,7 mln euro dofinansowania unijnego.

Sieć TEN-T

Kouvola RRT jest jedynym fińskim terminalem kolejowym i drogowym europejskiej sieci bazowej ruchu. Celem sieci TEN-T jest bezpieczny i zrównoważony unijny system transportowy, który promuje płynny przepływ towarów i osób. Sieć bazowa TEN-T koncentruje się na najważniejszych połączeniach i węzłach komunikacyjnych.

Istnieje dziewięć korytarzy sieci bazowej, z których korytarze skandynawsko-śródziemnomorskie i północno-morsko-bałtyckie rozciągają się na południową Finlandię. Europejskie standardowe główne połączenie z Rosją prowadzi przez Vaalimaa (droga) i Vainikkala (kolej).

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności

0
Would love your thoughts, please comment.x