Infrastruktura Transport miejski
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Tarcze Krystyna i Maria rozpoczynają drążenie tuneli na drugiej linii metra

Tarcze Krystyna i Maria rozpoczynają drążenie tuneli na drugiej linii metra Fot. UM Warszawa

Wczoraj rozpoczęła drążenie pierwsza tarcza TBM Krystyna na budowie odcinka zachodniego linii M2.

TBM Krystyna ma do pokonania najkrótszy odcinek – 137 metrów – który łączy komorę torów odstawczych i znajdujący się po drugiej stronie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich korpus stacji Powstańców Śląskich. Jako druga wyruszy tarcza Elisabetta.

Na odcinku zachodnim łącznie jest do wydrążenia około 1370 metrów podwójnego tunelu, który kończy się tuż przed stacją Księcia Janusza. Prace związane z drążeniem tuneli na tym odcinku powinny zakończyć się do końca roku.

Z kolei po prawej stronie Wisły, na odcinku wschodnim po południu rozpocznie się drążenie najdłuższego odcinka tunelowego. Prace wykonuje tarcza Maria, która będzie miała do pokonania około 1300 metrów ze stacji Kondratowicza w stronę stacji Zacisze.

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z nieco ponad dwóch i pół kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 – roboczo nazwanej “Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 “Powstańców Śląskich” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu “Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.