Szwedzki przewoźnik Snälltåget uruchomił premierowo połączenie sezonowe z Malmö do Austrii. Podróż w pełnej relacji do Salzburga trwa blisko 22 godziny.
Snälltåget, prywatny przewoźnik kolejowy należący do francuskiej firmy Transdev uruchomił pierwsze połączenie z szwedzkiej miejscowości Malmö do Salzburga. Połączenie zostało uruchomione z myślą o narciarzach, ponieważ pociąg zatrzymuje się m.in. w popularnym Zell am See, który zalicza się do jednego z lepszych ośrodków narciarskich w Austrii.
Pociąg w pierwszą trasę wyruszył 28 stycznia br., wyjeżdżając o 14:40 z Malmö. Według rozkładu jazdy pociąg do Zell am See dojeżdża kolejnego dnia o godzinie 10:27, a kończy bieg w Salzburgu o godzinie 12:16. Jak informuje przewoźnik, zaplanowano, że 25 lutego pociąg pojedzie w wydłużonej relacji ze Sztokholmu, wtedy zmienią się nieco czasy odjazdów.
Sezonowy pociąg wyrusza ze Szwecji co piątek (do 18 marca br. włącznie) W drogę powrotną z Salzburga udaje się natomiast w każdą sobotę (do 19 marca włącznie) – poniżej pełny rozkład jazdy.
Wagony kuszetki i brak kontaktów do ładowania
Pociąg składa się zarówno z wagonów z miejscami siedzącymi, ale także z wagonów kuszetek oraz z wagonu restauracyjnego. Ponadto na pokładzie pociągu funkcjonuje wózek mini-bar. W pociągu jest wi-fi, ale jak sam przewoźnik informuje – nie jest ono do końca wydajne. Szczególnie na terenie Niemiec. W części pasażerskiej znajdują się wejścia USB do ładowania, ale brakuje gniazd elektrycznych, więc osoby zainteresowane pracą w trakcie podróży mogą zapomnieć o ładowaniu laptopa.
Jak z cenami?
Bilety w jedną stronę do Salzburga można kupić za blisko 500 szwedzkich koron (nieco ponad 200 zł), ale tyczy się to ostatniego planowanego odjazdu, tj. 18 marca i miejsca siedzącego. Jeżeli chcielibyśmy kupić bilet na wcześniejsze połączenie to koszt biletu rośnie do 1000-1700 szwedzkich koron (~430 – 730 zł).

Poduszka i kołdra w cenie dla podróżnego z kupionym biletem na miejsce siedzące. Fot. Hellenas Dagar
Ponadto istnieje opcja wykupu miejsca „Extra”, czyli szerszy fotel w wagonie typu sliperetka (dopłata 700 szwedzkich koron) – przy tym wyborze podróżny otrzymuje poduszkę i kołdrę w cenie, a także opcja wykupu całego przedziału kuszetkowego (koszt to 6 tys. szwedzkich koron). Ponadto za dodatkowy bagaż i transport nart zapłacimy 498 szwedzkich koron.
Covidowe komplikacje
Aby podróżować do Austrii każdy podróżny musi posiadać certyfikat potwierdzający przyjęcie dwóch dawek szczepienia lub negatywny wynik testu PCR na 72 godziny przed podróżą. Pociąg przebiega ze Szwecji do Danii, Niemiec, Austrii tym samym w zależności, od tego w jakim państwie się znajduje mają obowiązywać różne zasady podróży.
W Szwecji, w przypadku dużej liczby współpasażerów zaleca się założenie maseczki ochronnej na twarz. Przejeżdżając przez Danię zasady te nie obowiązują (nie ma wymogu zasłaniania ust i nosa maseczką). Według Snälltåget w Niemczech również nie będzie wymogu ochrony ust ponieważ jak twierdzi przewoźnik przestrzegają zasadę 2G+, dodatkowo w Niemczech nie ma żadnego postoju. W Austrii natomiast wraca obowiązek zasłaniania ust i nosa (maseczki FFP2).