Udało się zakończyć negocjacje na linii Samorząd – Komisja Europejska. Tym samym zaakceptowano program regionalny Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021 – 2027 wart prawie 1,5 mld euro .
Ustalenia zapisów programu ruszyły w połowie marca tego roku, a w miniony piątek, 14 października delegacja z regionu świętokrzyskiego z udziałem marszałka Andrzeja Bętkowskiego, wicemarszałek Renaty Janik oraz kierownictwa departamentów odpowiedzialnych za wdrażanie funduszy unijnych spotkała się w Brukseli z przedstawicielami Komisji Europejskiej, by zakończyć etap negocjacji. Jak poinformował podczas konferencji prasowej marszałek Andrzej Bętkowski:
Najtrudniejszym tematem negocjacji programu FEŚ był podział alokacji przeznaczonej na transport. Kwestia ta została rozstrzygnięta podczas spotkania negocjacyjnego w Brukseli. Uzgodniono, że na drogi wojewódzkie zostanie przeznaczone 85,5 mln euro – co stanowi 45% alokacji transportowej. Dzięki temu będziemy mogli zrealizować kluczowe dla województwa inwestycje drogowe – obwodnice, które usprawnią i unowocześnią system komunikacyjny w regionie, wpłyną pozytywnie na bezpieczeństwo mieszkańców oraz przyczynią się do poprawy jakości powietrza. Ogółem na inwestycje transportowe w nowym programie regionalnym przeznaczamy 190 mln euro – podkreślił marszałek.
Sporo mniej, bo 50 mln euro ma zostać przeznaczone natomiast na zakup taboru kolejowego. Początkowo samorząd chciał kupić hybrydowe pociągi, jednak spalinowo-elektryczne jednostki zostały wykluczone z możliwości wsparcia w dofinansowaniu przez UE. Zapadła więc decyzja dot. inwestycji w tabor bezemisyjny, np. o napędzie wodorowym, który ma zapewnić połączenia na trasach niezelektryfikowanych.
Wraz z operatorem przewozów kolejowych POLREGIO podjęto wyzwanie inwestycji w tabor bezemisyjny – np. o napędzie wodorowym, który pozwoli zapewnić połączenia na trasach nie w pełni zelektryfikowanych – informuje samorząd.
Według planowanego harmonogramu, jeżeli pójdzie wszystko z planem samorząd będzie mógł ogłaszać pierwsze konkursy na początku 2023 roku.
Warto też wspomnieć, że z programu regionalnego przewiduje się również wsparcie dla transportu multimodalnego, poprzez inwestycje w budowę portu przeładunkowego w Grzybowie, umożliwiającego dekarbonizację transportu towarowego i jego przeniesienie z dróg na tory.