Zmienia się kolej w Warszawie. Trwa długo oczekiwana modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. A przed nami jeszcze przebudowa linii średnicowej oraz Warszawy Wschodniej. Ile to ma wszystko łącznie kosztować? Ministerstwo na ten moment tylko szacuje.
W sierpniu 2020 roku Budimex odebrał plac budowy i tym samym rozpoczął długo oczekiwaną przebudowę stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja ta jest pod wieloma aspektami przełomowa. Przede wszystkim, jedna z najpopularniejszych pod względem ruchu pasażerskiego stacja przestanie swoim wyglądem straszyć pasażerów. Co trzeba przyznać – generalnemu wykonawcy modernizacji, czyli Budimeksowi prace idą naprawdę żwawo. Z dnia na dzień widać postępy przy inwestycji wartej blisko 2 mld zł netto, a w grudniu pasażerowie skorzystają już z nowego peronu.
Prace w Warszawie realizowane są w ramach projektu pn. „„Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”, który obejmuje m.in. modernizację odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia oraz przebudowę stacji Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Wschodnia. Jak informuje Wiceminister Bittel na ten moment trwają prace związane z wykonaniem dokumentacji projektowej dla przebudowy linii średnicowej.
Celem tych prac jest doprecyzowanie zakresów robót niezbędnych do wykonania podczas przebudowy linii średnicowej. Zakres robót budowlanych, technologia realizacji robót oraz ich fazowanie (np. w zakresie obiektów inżynierskich, takich jak tunel kolejowy) w aspekcie sposobu prowadzonego ruchu kolejowego, drogowego i tramwajowego będą miały wpływ na wysokość kosztów przebudowy linii średnicowej – tłumaczy Wiceminister Andrzej Bittel.
Około 8 mld zł na projekt
Ministerstwo Infrastruktury oszacowało, że koszt robót na stacji Warszawa Wschodnia oraz na szlaku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia może wynieść około 5,8 mld zł. Są to tylko szacunki, kwoty te mogą być niższe – co jest raczej mało prawdopodobne, bądź znacznie wyższe. Ministerstwo uwzględniając wszystkie prace na warszawskiej linii średnicowej szacuje, że cały projekt może kosztować 8 mld zł. A jego realizacja zajmie jeszcze kilka dobrych lat.
Rozpoczęcie modernizacji Warszawy Wschodniej planowane na 2023 r. Kryteria wyboru wykonawcy jeszcze nieznane
Nowa Warszawa Zachodnia ma zostać otwarta już w 2023 roku. W tym samym roku PLK chcą rozpocząć modernizację Warszawy Wschodniej. Przebudowa jednej stacji znacznie wpływa na prowadzenie pociągów, pasażerowie muszą zmagać się z licznymi zmianami. Przebudowa dwóch stacji w tym samym czasie na linii średnicowej byłaby wprost niemożliwa.
Informuję, że dotychczas nie zostały określone pozacenowe kryteria wyboru wykonawcy robót budowlanych na stacji Warszawa Wschodnia oraz na szlaku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia. Niemniej PKP Polskie Linie Kolejowe SA, jako podmiot odpowiedzialny za realizację omawianego projektu, rozważa uwzględnienie przy wyborze najkorzystniejszej oferty kryterium terminu wykonania robót – powiedział Andrzej Bittel. -Wskazane kryterium mogłoby ewentualnie dotyczyć terminów wykonania robót w poszczególnych fazach realizacji inwestycji, które powiązane będą z zamknięciami ruchu kolejowego, drogowego i tramwajowego – tłumaczy.