Na sieci kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały ponad 280 jednostek sprzętu odśnieżnego. Bezpieczne mają być perony i dojścia. Stały monitoring pogody pozwala na szybkie reakcje zespołów technicznych i 66 pociągów do naprawy sieci trakcyjnej. W trudnych warunkach zimowych przewidziano udział nawet 14 000 pracowników.
Gotowe do zimowych akcji na torach są 282 specjalistyczne pojazdy. Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mogą wykorzystać 15 kombajnów – zespołów odśnieżnych, zbierających i wywożących śnieg, 50 pługów i 217 odśnieżarek. PKP Energetyka zapewnia 66 pociągów sieciowych, w tym pojazdy wyposażone w urządzenia do odladzania i usuwania szadzi z przewodów sieci trakcyjnej. Prawie 2500 km przewodów zabezpieczono przed oblodzeniem specjalnym środkiem na głównych trasach, m.in. Warszawa – Trójmiasto i Warszawa – Kraków. W gotowości pozostają załogi 177 zespołów szybkiego usuwania awarii i usterek.
Dyspozytorzy PLK przez całą dobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Monitoring pogody oraz sprawdzanie przejezdności linii mają zapewnić w zimie bezpieczne i sprawne podróże oraz przewozy towarowe.
Ponad 5 mln m2 powierzchni jest na sieci kolejowej do zimowego utrzymania. To obszar 700 boisk piłki nożnej – peronów, przejść podziemnych, kładek i dojść. Za ich stan odpowiadają pracownicy zarządcy infrastruktury i firmy zewnętrzne. Odśnieżanie, usuwanie lodu, zabezpieczenie piaskiem ma być dostosowywane do warunków pogodowych. Uwagi o nieodśnieżonych peronach można zgłaszać telefonicznie: https://www.plk-sa.pl/
W akcji zima dodatkowe wsparcie zapewni 900 maszyn, w tym wózki motorowe i pociągi robocze do wywozu śniegu, samochody, koparki. Sprawne działanie kilkunastu tysięcy rozjazdów zapewnia ogrzewanie. Ponad 900 km torów, szczególnie narażonych na zawieje śnieżne, posiada specjalne osłony.
W szczególnie trudnych warunkach zimowych, do utrzymania przejezdności linii kolejowych przewidziano udział ponad 14 000 pracowników, m.in. z zespołów zarządcy linii kolejowych.