Strona główna » Wiadomości » Tabor » PESA: największy w historii firmy program inwestycyjny

PESA: największy w historii firmy program inwestycyjny

Redakcja
Fot. Pesa Bydgoszcz

Polski Fundusz Rozwoju, który jest właścicielem spółki PESA Bydgoszcz S.A., finalizuje jej restrukturyzację. Producent otrzymał 500 mln zł, między innymi na rozwinięcie inwestycji. Za 3-4 lata firma ma przynosić rocznie 200 – 300 mln zł zysku.

Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który przejął firmę w 2018 roku, ocenia, że czas sfinalizować ostatecznie jej restrukturyzację. W ostatnich tygodniach spółka przechodzi skomplikowane przeobrażenia. O finalizacji restrukturyzacji Pesy pisze portal Rzeczpospolita (rp.pl). Otrzymane pieniądze pozwolą spółce m.in. na robotyzację produkcji czy budowę nowych hal. W ostatnim czasie PFR zainwestował w Pesę dodatkowe 500 mln, co od 2018 r. daję łączną kwotę w wysokości 1,5 mld zł. Zastrzyk pieniędzy pozwoli na duży rozwój firmy.

Zamówienia za 5,15 mld zł

Aktualnie w portfelu zamówień znajdują się kontrakty o łącznej wartości 5,15 miliarda złotych. Są to m.in. zamówienia dla Kolei Czeskich, PKP Intercity czy dla Ghany. Postępowania, w których Pesa złożyła najlepszą ofertę i powinna podpisać umowę, mają wartość 7,06 mld. Największy kontrakt szykuje się w Rumunii, gdzie firma może dostarczyć nawet 91 pociągów. Wartość tego zamówienia może sięgnąć 5 mld zł. Pesa dostarczy też tramwaje do Jerozolimy. Do tego trwa analiza ofert w kolejnych przetargach.

Największy program inwestycyjny

Żeby sprostać znacznie większym zamówieniom, Pesa zamierza usprawnić produkcję. Spółka rozpoczęła największy w historii firmy program inwestycyjny, który zakłada budowę nowych hal konstrukcyjnych, montażowych i magazynowych oraz przede wszystkim wdrożenie nowych technologii w produkcji np. robotyzację. Usprawniony ma być też proces dostaw części. Pierwszy etap inwestycji to 350 mln zł, a w perspektywie wieloletniej przekroczy on 600 mln zł. Te inwestycje pozwolą zwiększyć liczbę produkowanych miesięcznie pojazdów z 10-12 do 20 – 24. Pesa chce także stawiać na produkcję lżejszych pojazdów.

Przychody na poziomie 2 mld zł

Pesa w tym roku spodziewa się przekroczenia przychodów na poziomie 2 mld zł i dodatniego wyniku EBITDA na poziomie 120 mln zł, ale wynik brutto będzie jeszcze ujemny, czego powodem są wysokie koszty obsługi długu. Jednak zysk lub zbilansowanie wyniku ma być osiągnięte w przyszłym roku.

Pozbycie się długów ułatwi Pesie pozyskiwanie gwarancji bankowych na nowe kontrakty, zniesie także ograniczenia w pozyskiwaniu środków unijnych na badania. 

Spodziewamy się, że za 3-4 lata firma ma przynosić rocznie 250 – 300 mln zł zysku i ponad 3 mld zł przychodu. Chcemy widzieć Pesę jako lidera w tej części Europy i wiodącą polską markę – mówi Paweł Borys.

Podobne artykuły