Infrastruktura Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe Tabor

Kolejowe podsumowanie 2019 roku. Lista TOP 10 wydarzeń

Kolejowe podsumowanie 2019 roku. Lista TOP 10 wydarzeń fot. NaKolei.pl

Rok 2019 był intensywnym czasem dla kolei. Wiele pozytywnych zmian i inwestycji, które spowodowały, że ubiegły rok znowu bił rekordy popularności. Nasza redakcja z okazji zakończenia roku 2019 przygotowała listę 10 najważniejszych wydarzeń na kolei.

 

 

 

 

 

 

Kongres Rozwoju Kolei

W styczniu na stadionie PGE Narodowy w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei. Wydarzenie organizowane wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., PKP CARGO S.A. oraz PKP Intercity S.A. Inauguracyjna edycja Kongresu odbyła się pod hasłem przewodnim „Przyszłość i Perspektywy”. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Rządu Rzeczypospolitej Polskiej.

Podczas dyskusji organizowanych w ramach wydarzenia debatowano m.in. o odbudowie potencjału ekonomicznego polskiej kolei, propasażerskich rozwiązaniach na kolei czy o etosie pracy kolejarza. W Kongresie wzięło udział ponad 800 osób.

Hyundai wygrał przetarg na dostarczenie 123 tramwajów dla Warszawy

Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z firmą Hyundai Rotem za 1,825 mld zł netto na dostawę 123 nowych tramwajów z opcją na zwiększenie zamówienia o kolejne 90 pojazdów. Zamówienie bez rozszerzenia dotyczyło 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 jednokierunkowych o długości 32,5 m oraz 20 krótszych o długości do 24 m.

Podpisanie umowy z koreańską firmą wzbudzało wiele emocji, według wielu ekspertów cena zaproponowana przez Hyundai Rotem była dumpingowa.

Więcej informacji w artykułach na naszym portalu:

Jędryczka po wygranym przetargu na tramwaje warszawskie: “W ciągu 22 miesięcy nie zdążymy wybudować pełnej montowni”

PESA złożyła odwołanie do KIO ws. przetargu na nowe tramwaje dla Warszawy!

POLREGIO podsumowało proces restrukturyzacji spółki

Od 2001 roku, czyli od momentu powstania Przewozów Regionalnych, przewoźnik borykał się z wieloma problemami związanymi m.in. z płynnością, wynikami finansowymi oraz przekształceniami organizacyjnymi.

W 2015 roku Agencja Rozwoju  Przemysłu przejęła większościowy pakiet udziałów w Przewozach Regionalnych. Ten kluczowy moment w historii Spółki  stał się początkiem skomplikowanego planu restrukturyzacji zakładającego rewolucyjne przemiany we wszystkich sferach działalności przewoźnika.

Do 2016 roku Spółka cały czas odnotowywała permanentną stratę. Podczas konferencji podsumowującą proces restrukturyzacji Prezes POLREGIO poinformował, że przez trzy ostatnie lata Spółka łącznie wypracowała ponad 180 mln zysku,

Więcej z konferencji podsumowującej restrukturyzację POLREGIO.

Targi TRAKO

Gdańsk na kilka dni stał się europejskim centrum przedsiębiorców, firm i przewoźników kolejowych. Od 24 do 27 września w halach centrum targowo-konferencyjnego Amber Expo odbywały się jedne z największych w Europie targów kolejowych – Trako. Oprócz wystaw przygotowanych przez producentów, w programie było kilka punktów, przełomowych dla polskich kolei.

PKP Intercity na targach Trako

Prezentacja pierwszego polskiego pociągu hybrydowego

Newag, producent taboru podczas XXIII Międzynarodowych Targów Trako 2019 zaprezentował nowość na polskim rynku – pociąg hybrydowy. IMPULS 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, co pozwala na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii i połączenie jej w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta.

Podczas Targów Trako zaprezentowano również inne nowe pojazdy od innych producentów.

Umowa PKP PLK na montaż ERTMS/ECTS poziomu 2 na CMK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 30 września 2019 r. umowę o wartości 314 mln zł na zaprojektowanie i budowę systemu i nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na ok. 210 km linii Centralnej Magistrali Kolejowej od Korytowa do Zawiercia. Zawarto tez umowę na budowę wiaduktu drogowego na CMK w Zachorzowie Kolonii za ok. 26 mln zł. Inwestycje zapewniają podnoszenia prędkości pociągów na linii do 250 km/h.

Zobacz więcej: Szybka kolej z Warszawy do Krakowa coraz bliżej – ERTMS/ECTS poziomu 2 na CMK

Zerwanie umowy przez SKM Warszawa z Pesą

W październiku ubiegłego roku pisaliśmy na naszym portalu o zerwaniu umowy na dostarczenie przez Pesę Bydgoszcz 13 nowych Elfów II dla SKM Warszawa. Przewoźnik poinformował, że termin dostawy pojazdów był jednym z ważniejszych kryteriów oceny ofert projektu SKM pod względem pozyskania dofinansowania z Unii Europejskiej. Do końca 2019 roku do Warszawy miało trafić 10 z 13 zamówionych pojazdów.

W dniu zerwania umowy pierwszy, gotowy już pojazd rozpoczynał testy, reszta była pełną parą produkowana. Producent mimo opóźnienia na dostarczenie pierwszych pojazdów planował zamówienie w całości zrealizować przed terminem. Zarząd Pesy był zaskoczony decyzją SKM Warszawa, ponieważ przez ostatnie miesiące od zerwania umowy wspólnie z przewoźnikiem współpracowali nad rozwiązaniem sytuacji, z korzyścią dla obu stron.

Po rozwiązaniu umowy SKM Warszawa szybko zaczęła borykać się z problemami, m. in. z brakiem taboru – przewoźnik ogłosił przetarg na dzierżawę dwóch ezt-ów.

Dodatkowo, przewoźnik ogłosił nowy przetarg, który nie jest tożsamy z poprzednim zamówieniem – postawił mniejsze wymagania.

Przyjęcie przez Rząd Programu Kolej Plus

3 grudnia 2019 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, a także uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Kolej Plus do 2028 roku, przedłożone przez ministra infrastruktury. Rząd przyznał 5,6 mld zł na ten Projekt. Program ten powstał w celu zapobiegania wykluczeniom komunikacyjnym.

Zobacz więcej: Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Kolej Plus do 2028 roku

Wodór potencjałem polskiej kolei

Pociągi na wodór nie są całkowitą nowością, jeśli na kolej popatrzymy globalnie. Mogą być, i za jakiś czas pewnie będą, swoistą nowinką na rynku polskim. Do wyścigu o nowy polski pojazd wodorowy włączyła się PESA, podpisując w grudniu list intencyjny z PKN Orlen . Wcześniej prace nad taką jednostką komunikowała poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych.

Współpraca Polskiego Koncernu Naftowego Orlen z Pesa Bydgoszcz ma polegać na opracowaniu projektu pojazdu szynowego zasilanego wodorem – całe przedsięwzięcie realizowane na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego.

Wodór wydaje się być zatem paliwem przyszłości. W kontekście konieczności ograniczenia emisji CO2 trzeba będzie szukać alternatyw dla pojazdów dieslowskich, także tych kolejowych – więcej w artykule: “Paliwo wodorowe przyszłością kolei.

Rekordowe zamówienie na 121 lokomotyw dla PKP

NEWAG na mocy umowy podpisanej z PKP Intercity w maju 2018 roku, realizuje zamówienie na dostawę 30 czteroosiowych lokomotyw elektrycznych Griffin. Tym samym flota największego polskiego przewoźnika pasażerskiego wzbogaci się o 30 nowych lokomotyw, które przeznaczone są do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h.

Kolejna zawartą umową jest kontrakt z PKP Cargo, który obejmuje dostawy 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2, z czego 7 z nich będzie posiadało moduł dojazdowy, zaś 24 pojazdy będą dwunapięciowe przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie zostaną homologowane. Dostawy lokomotyw rozpoczęły się w tym roku, z czego 7 lokomotyw zostało już odebranych i realizowane będą do  2022 roku, w myśl uzgodnionego przez strony harmonogramu.

W kwietniu 2018 r. NEWAG zawarła umowę ze spółką PKP Cargo na wykonanie modernizacji 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników   spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi. Przedmiot umowy odnosi się do gruntownej modernizacji 60 egzemplarzy lokomotyw serii SM48 ze zmianą serii na ST48, opierającej się na budowie nowego nadwozia, wymianie aparatury hamulcowej oraz agregatu prądotwórczego, a także maszyn i urządzeń pomocniczych.

Więcej w artykule: Rekordowe zamówienia na 121 lokomotyw dla PKP rozpoczęte [ZDJĘCIA]