Kolej jest dla ludzi Konferencje i spotkania Przewozy pasażerskie Tabor

PKP Intercity na targach Trako

PKP Intercity na targach Trako

PKP Intercity, największy polski przewoźnik dalekobieżny, zaprezentował się w Gdańsku na targach TRAKO. Oprócz stoiska w hali wystawienniczej, na torach pokazowych można było także zobaczyć nowy i zmodernizowany tabor spółki m. in. premierową lokomotywę elektryczną  NEWAG Griffin. Przewoźnik zorganizował również panel dyskusyjny dotyczący realizowanej strategii inwestycyjnej oraz konferencję prasową dotyczącą rozszerzenia umowy na zakup taboru.

 

 

Na torach wystawowych PKP Intercity zaprezentowała nową lokomotywę elektryczną Newag Griffin EU160. Jest to trzeci wyprodukowany, lecz pierwszy oficjalnie zaprezentowany elektrowóz z zamówionych w 2018 roku 20 takich pojazdów. W czasie zorganizowanego podczas targów briefingu prasowego , poinformowano o wykorzystaniu prawa opcji na dostawę kolejnych 10 lokomotyw. W konferencji prasowej udział wzięli m. in. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk oraz Prezes Zarządu NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek. Lokomotywy będą rozwijać prędkość 160 km/h. Pozwolą efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne  w Polsce. Zostaną one wykorzystane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:   Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski)  Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra. Zgodnie z zawartą umową, NEWAG zobowiązany jest do realizacji zamówienia  w okresie 30 miesięcy od podpisania umowy. Do PKP Intercity wszystkie pojazdy trafią więc najpóźniej pod koniec 2020 roku.

fot. PKP Intercity

Oprócz nowoczesnej lokomotywy Griffin można było zobaczyć i zwiedzić zmodernizowane wagony pasażerskie – przedziałowy wagon 1 klasy 140A-20, wagon dzielony z przedziałami 1 klasy i miejscami bezprzedziałowymi 2 klasy, wagon bezprzedziałowy 2 klasy 111A-20.Za przebudowę tych pojazdów odpowiadała bydgoska PESA. W składzie wystawowego pociągu był również przedziałowy wagon 2 klasy 174A, zmodernizowany przez H. Cegielski – FPS. Do tej pory poznański zakład przekazał PKP Intercity już 60 wagonów tego typu. Tym samym zrealizował całość podstawowego zamówienia. Aktualnie FPS pracuje nad modernizacją 30 wagonów zamówionych w ramach prawa opcji.

Przewoźnik zorganizował też konferencję pt. „Kolej Dużych Inwestycji – strategia z myślą o podróżnych”, której tematem była realizacja największego programu inwestycyjnego w jego historii. Debatę otworzył wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, a udział w wzięli w niej m.in. Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, ekspert ds.. savoir-vivre’u Adam Jarczyński oraz przedstawiciele producentów taboru: Prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Sędzikowski i Prezes H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Hubert Stępniewicz. Zdaniem panelistów pasażerowie najbardziej oczekują od pociągów coraz większego komfortu.Podróżujący chcą podczas  jazdy pociągiem pracować lub miło spędzać czas, np. oglądając filmy, czy grając w gry komputerowe. Prelegenci stwierdzili także, że nowoczesne składy powinny być jak najlepiej zunifikowane. Dzięki temu oferowane usługi przewozu będą miały wysoką jakość.

Ostatniego dnia targów, podczas Dnia Edukacji i Kariery, spółka przedstawiła oferty dla osób, które chciałby podjąć pracę na kolei.  W trakcie kolejowego pokazu mody przewoźnik zaprezentował także umundurowanie używane obecnie przez jegopracowników.

Wystawy PKP Intercity podczas targów cieszyły się wielkim zainteresowaniem. Trudno się temu dziwić – PKP Intercity jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych spółek kolejowych w Polsce. Odwiedzający targi TRAKO mogli na własne oczy zobaczyć, jak prężnie rozwija się narodowy przewoźnik kolejowy i jakie perspektywy rozwoju czekają go w niedalekiej przyszłości.