Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe Publicystyka Tabor Wiadomości

Rekordowe zamówienia na 121 lokomotyw dla PKP rozpoczęte [ZDJĘCIA]

Rekordowe zamówienia na 121 lokomotyw dla PKP rozpoczęte [ZDJĘCIA] Fot. Newag S.A.

1,6 mld zł – to łączna wartość trzech taborowych zamówień PKP Intercity i PKP CARGO. Wszystkie są realizowane przez Newag i obejmują dostawę: 30 Griffinów, 31 Dragonów 2 oraz 60 zmodernizowanych ST48.

Dzięki tym projektom dwaj przewoźnicy z Grupy PKP pozyskają aż 121 nowoczesnych lokomotyw. To rekordowe zamówienie!

 

 

 

 

 

Nie tylko tabor, ale także infrastruktura

Realizujemy nie tylko programy taborowe, ale także infrastrukturalne – mówił w fabryce Newagu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Do roku 2023 na ten cel zostanie przeznaczonych 76 mld zł. To wielkie wyzwanie, które może spowodować skrócenie czasu podróży, zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa, nośności torów dla przewozów towarowych i dostosowanie długości pociągów do wymagań europejskich korytarzy transportowych. Ten program postępuje i jest realizowany w bardzo dobrym tempie, PKP PLK wydały już blisko 10 mld zł – wskazał Bittel.

Inwestycje dworcowe

Infrastruktura to także dworce. Na te inwestycje zwrócił także uwagę wiceminister Andrzej Bittel. Podkreślił, że również w Małopolsce, gdzie odbywała się konferencja prasowa dotycząca projektów taborowych, tych inwestycji jest blisko 30. Dworce w regionie są i będą modernizowane w najbliższych miesiącach i latach.

Polityka taborowa

Prowadzimy politykę taborową – wskazał Bittel. PKP Intercity z programu modernizacyjnego o wartości 7 mld zł zakontraktowało już blisko 4 mld zł, w różnych podmiotach, w tym w Newagu, który produkuje lokomotywy Griffin. Przyczynią się one do poprawy czasu przejazdu pociągów, a także prowadzenia niezawodnych przewozów – podkreślił wiceminister. Pasażerów na polskiej kolei przybywa. Ten rok zakończy się najprawdopodobniej 10% wzrostem w stosunku do roku 2018. Andrzej Bittel przypomniał też, że rok ubiegły to 50% wzrost w porównaniu z rokiem 2015. To są ogromne potoki, które pokazują, że polska kolej wróciła do łask i jest tym środkiem transportu, który jest pierwszym wyborem w przypadku dalekich podróży, ale także przejazdów aglomeracyjnych – mówił.

PKP CARGO również prowadzi duże programy modernizacyjne. 245 modernizowanych i kupowanych nowych lokomotyw ma spowodować, że spółka w jeszcze lepszy sposób będzie obsługiwała swoich klientów – zaznaczył wiceminister Bittel.

Podkreślił również, że Newag bardzo sprawnie, szybko i solidnie realizuje kontrakty. Dzięki temu buduje swoją silną pozycję na rynku i wzmacnia markę, która jest znana nie tylko na rynku polskim, ale także zagranicznych. Świadczą o tym chociażby kontrakty włoskie – wskazał Bittel.

Fot. NEWAG S.A.
Rozpoczęły się długoseryjne zamówienia

To jeden z najszczęśliwszych dni dla polskiego kolejnictwa, ale przede wszystkim dla pasażerów i klientów – mówił Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. To co przez lata wydawało się niemożliwe dziś okazuje się możliwe. Tak duże zamówienia lokomotyw nowych i nowoczesnych to ogromne wydarzenie. Jestem przekonany, że rozpoczynamy długoseryjne zamówienia – dodał. Małe serie były dotychczas bolączką zarówno przewoźników, jak i producentów. PKP CARGO na razie zakontraktowały 31 Dragonów 2, w tym siedem z modułem dojazdowym, PKP Intercity zaś 30 Griffinów.

Griffiny spełnieniem marzeń PKP Intercity

Jest to ważne wydarzenie dla PKP Intercity. Otrzymujemy nowy produkt, czyli to co jeszcze kilka lat temu było marzeniem – powiedział Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity. Griffiny mają prędkość 160 km/h i uzupełnią flotę naszych szybkich pociągów. W latach 1986-1997 czyli w ciągu 11 lat pojawiło się 47 lokomotyw EP09. Teraz w ciągu 30 miesięcy otrzymamy 30 szybkich lokomotyw. To olbrzymi postęp w produkcji taboru kolejowego – wskazał Chraniuk.

PKP Intercity rozwija się prężnie. Żeby przewieźć jeszcze więcej pasażerów musi inwestować w tabor, nie tylko w lokomotywy, ale także w wagony i ezty. Dzięki nowym pojazdom przewoźnik będzie mógł jeździć szybciej. Jest to jeden z elementów zadowolenia pasażera. 160 km/h to prędkość, która, jak podkreślił szef PKP Intercity, pozwoli skrócić czasy przejazdu między największymi aglomeracjami, a tam przewoźnik ma najwięcej pasażerów.

Mamy ambitne zadanie, aby zwiększyć liczbę pociągów i otworzyć się na miejscowości, do których jeszcze nie dojeżdżamy – podkreślił Marek Chraniuk. Takimi dobrymi przykładami są Wałbrzych czy Żary. Zachęcam do korzystania z pociągów PKP Intercity – dodał.

Fot. NEWAG S.A.
Współpraca komercyjna Newagu z PKP CARGO

Newag jest czempionem produktowym branży kolejowej. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać wspólnie relacje biznesowe. Lokomotywy, które nabywamy są dostarczane w oparciu o rynkowe uwarunkowania i przetargi, które ogłaszamy – wskazał Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO. To jest dobry przykład realizacji patriotyzmu gospodarczego. Dwa czempiony narodowe współpracują ze sobą, w oparciu o zasady biznesowe. Jesteśmy firmami innowacyjnym, stale rozwijającymi się – dodał szef przewoźnika. PKP CARGO inwestując w tabor realizuje strategię transformacji z przewoźnika wyłącznie kolejowego w operatora logistycznego. Jej obszar to jakość usługi, która jest świadczona. A celem jest najwyższa jakość, co zagwarantuje PKP CARGO, że będzie firmą pierwszego wyboru dla klientów. W tym zakresie poprawiana jest oferta, a prowadzone inwestycje mają wpływać na dalszy rozwój przez kolejne dziesięciolecia.

Lokomotywy Dragon 2 dla PKP CARGO już w piątek (20 grudnia) zostały przekazane przewoźnikowi. Griffiny dla PKP Intercity w najbliższym czasie natomiast trafią do odbiorcy. Newag czeka bowiem na jeszcze jeden niezbędny certyfikat.

Warto wskazać, że lokomotywy są po wszystkich testach i badaniach – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu. Sprawdzany był m.in. ETCS. W Polsce po raz pierwszy te urządzenia zostały zamontowane na lokomotywach i dostaliśmy stosowne certyfikaty – dodał. Nie było żadnych zastrzeżeń, to duży sukces Newagu.

O zamówieniach 

NEWAG na mocy umowy podpisanej z PKP Intercity w maju 2018 roku, realizuje zamówienie na dostawę 30 czteroosiowych lokomotyw elektrycznych Griffin. Tym samym flota największego polskiego przewoźnika   pasażerskiego wzbogaci się o 30 nowych lokomotyw, które przeznaczone są do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h.

Kolejna zawartą umową jest kontrakt z PKP Cargo, który obejmuje dostawy 31 fabrycznie nowych sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych Dragon 2, z czego 7 z nich będzie posiadało moduł dojazdowy, zaś 24 pojazdy będą dwunapięciowe przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, gdzie zostaną homologowane. Dostawy lokomotyw rozpoczęły się w tym roku, z czego 7 lokomotyw zostało już odebranych i realizowane będą do  2022 roku, w myśl uzgodnionego przez strony harmonogramu.

W kwietniu 2018 r. NEWAG zawarła umowę ze spółką PKP Cargo na wykonanie modernizacji 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A wraz ze świadczeniem usług utrzymania silników   spalinowych w czasie udzielonej gwarancji jakości oraz świadczeniami dodatkowymi. Przedmiot umowy odnosi się do gruntownej modernizacji 60 egzemplarzy lokomotyw serii SM48 ze zmianą serii na ST48, opierającej się na budowie nowego nadwozia, wymianie aparatury hamulcowej oraz agregatu prądotwórczego, a także maszyn i urządzeń pomocniczych.

Fot. NaKolei.pl

Modernizacja obejmuje również kabinę maszynisty, która wyposażona zostaje w nowoczesny system sterowania oraz stanie się bardziej ergonomiczna. Modernizacje lokomotyw wykonywane są w latach 2018–2021 zgodnie z uzgodnionym harmonogramem.

Podsumowując NEWAG wyprodukuje i zmodernizuje 121 lokomotyw dla Grupy PKP, a wartość realizowanych kontraktów opiewa na kwotę blisko 1,6 mld zł brutto.

Fot. NaKolei.pl