Koleje Dolnośląskie ponowiły próbę znalezienia wykonawcy modernizacji jednostek SA109. Przetarg został tym razem rozpisany w nieco inny sposób, z podziałem na dwa zadania.
Zakres prac
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi polegającej na wykonaniu obsługi technicznej poziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi w pojeździe typu 212M serii SA109-003 oraz obsługi technicznej poziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi i zabudową klimatyzacji w pojeździe typu 212M serii SA109-004 z możliwością skorzystania z prawa opcji.
Wskazane zadania obejmują:
Zadanie 1 – wykonanie obsługi technicznej poziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi pojazdu typu 212M serii SA109-003 z możliwością skorzystania z prawa opcji.
Zadanie 2 – wykonanie obsługi technicznej poziomu utrzymania P5 wraz z pracami dodatkowymi i zabudową klimatyzacji pojazdu typu 212M serii SA109-004 z możliwością skorzystania z prawa opcji.
Koleje Dolnośląskie wskazały, że wykonawca może złożyć ofertę na dowolną liczbę części zamówienia, tzn. na jedną wybraną lub na wszystkie części zamówienia.
Prace trzeba będzie wykonać w ciągu 15 miesięcy od daty przekazania pojazdu. Tym razem oferty można składać do 27 kwietnia 2021 roku. Od oferentów wymagane jest doświadczenie. Każdy z nich musi wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie, wykonał co najmniej jedną usługę, obejmującą swoim zakresem wykonanie obsługi technicznej poziomu utrzymania P4 lub P5 co najmniej jednego autobusu szynowego z napędem spalinowym lub naprawę główną pasażerskiego pojazdu szynowego z napędem własnym. Warunek dotyczy zarówno zadania 1, jak i zadania 2.
Przeglądy P5
Przypomnijmy, że przeglądy P5 należą do najwyższego poziomu przeglądów pojazdów kolejowych. Swoim zakresem obejmują pełny demontaż podzespołów i zespołów z pojazdów dla ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymiany elementów zużytych bądź uszkodzonych na fabrycznie nowe. Koleje Dolnośląskie przewidują możliwość rozszerzenia zamówienia o wykonanie dodatkowych prac wykraczających poza zakres przeglądu, a które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa podróży oraz komfortu pasażerów.
Pojazdy, których serwisem zainteresowane są Koleje Dolnośląskie zostały wyprodukowane w 2004 roku, a od 2009 roku służyły pasażerom przewoźnika. Pociągi obsługiwały m.in. linie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i Lubawki. Jednorazowo na pokład mogą zabrać ponad 170 pasażerów, z czego miejsc siedzących jest 73. Spalinowe zespoły trakcyjne 212M serii SA109 były produkowane seryjnie w latach 2003 – 2005 w Raciborzu. W założeniu miały stać się najliczniejszą grupą autobusów szynowych. Zbudowano jednak tylko 10 pojazdów z uwagi na zawieszenie działalności zakładów Kolzamu, które je produkowały.
Poprzedni przetarg na modernizację SA109 został unieważniony. Złożona oferta znacznie przekroczyła budżet zamawiającego. W przetargu wystartowali Public Transport Service z ceną oferty brutto 12 272 940,00 zł oraz Serwis Pojazdów Szynowych Lisi Ogon z ceną oferty brutto 9 963 000,00 zł. Oferta drugiego z nich przekroczyła kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj. kwotę 8 610 000,00 zł brutto. Ofertę Public Transport Service odrzucono.