NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Jaka przyszłość czeka Kolej Nadzalewową?

Jaka przyszłość czeka Kolej Nadzalewową?

Redakcja
Przystanek Kadyny w 2010 roku. Fot. FotoPolska.EU / "BAL"

Kolej Nadzalewowa to kawał kolejowej historii. Od lat walczy się o przywrócenie ruchu na linii, na razie bezskutecznie. Szansą mógł okazać się program Kolej Plus, ale zabrakło pieniędzy na wkład własny. To co dalej z linią kolejową nr 254? O to pyta Posłanka Paulina Matysiak.

Od 1 kwietnia 2006 roku na linii kolejowej nr 254 nie spotkamy regularnego pociągu. Jedynymi kursującymi składami były pociągi turystyczne, najczęściej retro. Od 2007 roku społecznicy walczą o przywrócenie ruchu na jednej z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce. Były również starania o przejęcie linii od PLK przez samorząd.

Wydawałoby się, że odbudowa trasy idealnie wkomponowałaby się w realizację programu Kolej Plus, ale jak poinformowała Posłanka Paulina Matysiak – Samorządy nie zdecydowały się na zgłoszenie tej linii do programu z powodu braku środków na wkład własny – wynosi on 15% kosztu inwestycji. Alternatywą jest jeszcze pomysł, aby teren, na którym znajduje się linia został zagospodarowany pod budowę drogi pieszo-rowerowej.

W ostatnim czasie odbyło się spotkanie samorządowców z gmin Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Braniewo. Najnowszym pomysłem na reaktywację ruchu na tej linii może być przejęcie linii kolejowej przez samorząd i zagospodarowanie jej na drogę pieszo-rowerową – poinformowała Posłanka Paulina Matysiak.

Posłanka Matysiak wystosowała interpelacje do Ministerstwa Infrastruktury, w którym padły takie pytania jak:

  1. Jakie są plany PKP PLK oraz Ministerstwa Infrastruktury wobec linii kolejowej nr 254? Czy można się spodziewać jej modernizacji oraz przywrócenia ruchu kolejowego np. ze środków unijnych w perspektywie budżetowej 2021–2027?
  2. Czy w związku ze sprzedażą dworca Elbląg-Zdrój ponowne uruchomienie pociągów nie jest zagrożone?
  3. Czy trwają rozmowy pomiędzy ministerstwem a stroną zainteresowaną: gminami Elbląg, Tolkomicko, Frombork i Braniewo? Czy możliwe są przekazanie samorządom linii nieodpłatnie i zmiana jej przeznaczenia?

Czekamy na odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności