Infrastruktura

Jak powstaje wiadukt ważący 1125 ton nad torami w Koninie? [WIDEO]

Jak powstaje wiadukt ważący 1125 ton nad torami w Koninie? [WIDEO] Fot. PKP PLK S.A.

Wiadukt drogowy ważący tyle co 9 lokomotyw zapewni bezpieczny przejazd pociągów na linii Poznań ‒ Warszawa oraz sprawniejszą komunikację drogową w Koninie.

Budowany wiadukt drogowy w Koninie na torami trasy Poznań – Warszawa ma 25 m długości i 6 m wysokości. Obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacząco poprawi system komunikacji drogowej w mieście. Bezkolizyjne skrzyżowanie połączy dzielnice Glinki i Niesłusz (ul. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia). Wiadukt zastąpi pobliskie przejazdy kolejowo‒drogowe na ul. Okólnej i ul. Torowej. Będą dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę oraz zabezpieczone ścieżki pieszo-rowerowe po obu stronach obiektu.

Ciężar 9 lokomotyw nad torami

Wiadukt nad trzema torami montowano głównie nocą, co można zobaczyć w filmie. W ten sposób praca ciężkiego sprzętu nie ograniczała kursowania pociągów. Wszystkie przygotowane elementy konstrukcji ważą prawie 1125 ton, czyli tyle, ile 9 lokomotyw. Połowa płyty wiaduktu jest już zabetonowana. Podobne prace będą wykonane na drugiej części obiektu. Płytę nośną wiaduktu tworzy 38 strunobetonowych belek. Tzw. dźwigary opierają się na przyczółkach obiektu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują zakończenie prac do sierpnia br. Inwestycja powstaje przy współpracy z Urzędem Miejskim w Koninie, który współfinansuje budowę wiaduktu oraz odpowiada za powstanie dróg prowadzących do nowego obiektu. Jego otwarcie będzie możliwe po wykonaniu dojazdów, do czego zobowiązał się samorząd.

Liczby inwestycji

Wymiary wiaduktu drogowego:

  • 25 m długości
  • 18 szerokości
  • 6 m wysokości

Do wybudowania przyczółków i nasypów wiaduktu wykorzystano już:

  • 285 ton zbrojenia
  • 8 774 m3 ziemi
  • 3 544 m3 betonu
Piesze przejście pod torami

W Koninie gotowa jest zasadnicza konstrukcja przejścia podziemnego pod torami linii Poznań – Warszawa na ul. Torowej obok miejsca zdemontowanej kładki. Trwają prace wykończeniowe oraz związane z odwodnieniem. Bezpieczeństwo i komfort korzystających z obiektu zapewni jasne, energooszczędne oświetlenie. Przejście będzie dostępne również dla osób mających trudności z poruszaniem się, dzięki odpowiednio wyprofilowanym dojściom. Nowy tunel mieszkańcy zyskają w jeszcze w tym półroczu.

Bezpieczną komunikacje pod torami zapewni również przebudowywane przejście na stacji Konin. Będą tam m.in. nowe okładziny ścian. Tunel połączy działające od czerwca nowe perony, wyposażone w wiaty, windy oraz informację pasażerską.

Zmienia się trasa Poznań – Warszawa

Pociągi jeżdżą już po dwóch nowych torach na odcinkach Swarzędz ‒ Koło oraz Barłogi ‒ Kutno, Jackowice ‒ Żychlin i Bednary ‒ Łowicz. Wymiana torów i sieci trakcyjnej postępuje na szlaku z Żychlina do Starej Wsi oraz na stacjach w Kutnie i Łowiczu.

Podróżni korzystają z wygodniejszych, przebudowanych peronów

W Podstolicach, Koninie, Kole, Kutnie, Łowiczu, Mysłakowie i Zosinowie. Modernizacja trasy zwiększy przepustowość, umożliwiając dogodne łączenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii, będącej ważną częścią korytarza TEN–T Morze Północne ‒ Bałtyk. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym pozwoli na sprawny przejazd pociągów ze wschodu na zachód kraju, a modernizacja przejazdów kolejowo–drogowych znacząco poprawi poziom bezpieczeństwa.

Wszystkie prace w zakresie LCS Konin (odcinek Swarzędz ‒ Koło) planowane są do końca sierpnia br. Do lipca 2021 r. roboty toczyć się będą między Kołem a Żychlinem (LCS Kutno), a na odcinku Żychlin ‒ Sochaczew (LCS Łowicz) do października 2021 r. Na termin planowanego zakończenia inwestycji wpłynęła m.in. konieczność usunięcia nieprzewidzianych kolizji i związany z tym większy zakres prac. PLK pozostają w bieżącym kontakcie z wykonawcą w celu optymalizacji prac.