Ekonomia i rynek Przewozy pasażerskie Strategia Tabor Wywiady

Hybrydy w zasięgu POLREGIO? Wywiad z Prezesem Zarządu Arturem Martyniukiem

Hybrydy w zasięgu POLREGIO? Wywiad z Prezesem Zarządu Arturem Martyniukiem Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

W zeszłym roku POLREGIO zakończyło kilkuletnią restrukturyzację. Od 2001 roku Spółka borykała się z wieloma problemami. Jeszcze do 2015 roku przewoźnik odnotowywał straty. Jak wygląda obecnie kondycja Spółki w trakcie pandemii koronawirusa? Czy planowane są jakieś zakupy taborowe, a czy wśród z nich znajdą się np. hybrydy? Między innymi o tym rozmawiamy z Arturem Martyniukiem, Prezesem Zarządu POLREGIO.

 

 

Nakolei.pl: Jak spółka radzi sobie w okresie pandemii? Jakie działania były podejmowane? Czy skorzystali Państwo z którychś rozwiązań przygotowanych przez rząd w ramach tarczy antykryzysowej?

Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO: Muszę powiedzieć, że POLREGIO naprawdę dobrze daje sobie radę w tych trudnych czasach. Pomocne w tym względzie okazały się m.in. rezerwy budżetowe, które w momentach nieprzewidzianych kryzysów są nieocenione. Warto wspomnieć, że jesteśmy jedną z nielicznych spółek kolejowych, która nie przeprowadziła masowej redukcji etatów i nie obniżyła pensji pracowniczych w trakcie pandemii. Pomocna jest także rządowa tarcza 3.0, dzięki której powoli otrzymujemy dopłaty do rekompensat z tytułu utraconych przychodów przewozowych. Organizacyjnie również nie mamy na co narzekać.

Jak ocenia Pan kondycję spółki w momencie objęcia funkcji prezesa POLREGIO? Jakie cele stawia Pan spółce na najbliższe 12 miesięcy?

Muszę przyznać, że jak na czasy, w których przyszło mi zostać prezesem, kondycję spółki oceniam pozytywnie. POLREGIO to spółka o stabilnej pozycji, wzbudzająca zaufanie wśród swoich partnerów biznesowych. Oczywiście mamy przed sobą wiele zadań do wykonania i celów do osiągnięcia. Uzgadniamy z samorządami kolejne umowy wieloletnie, które pozwolą nam wzmocnić stabilność i bezpieczeństwo, a także możliwość długofalowego planowania działań. Umowy, które przygotowujemy obowiązują przez co najmniej kilka lat, a na ich podpisanie zdecydowały się już m.in. województwo opolskie, lubuskie i podlaskie. Długoterminowa umowa pozwala pasażerom mieć jeszcze większą pewność, że podczas jej trwania oferta połączeń kolejowych nie ulegnie zmianie, a co więcej – może się rozwinąć. Kolejne cele to ciągłe wprowadzanie ulepszeń, które jeszcze bardziej podniosą jakość świadczonych przez POLREGIO usług. Fundamentalne w tym zakresie jest zapewnienie bezpieczeństwa w podróży, czyli m. in. przestrzeganie procedur sanitarnych. Chcielibyśmy, żeby nasi pasażerowie ufali, że pociąg może być bezpiecznym środkiem transportu w czasach pandemii. Inną ważną kwestią jest rozwój siatki połączeń w oparciu i wspomniane umowy wieloletnie, inwestycje w tabor kolejowy i zaplecza techniczne.

W ubiegłym roku spółka zakończyła restrukturyzację. Czy są państwo zadowoleni z efektów tego procesu? Jakie są dalsze kroki w kwestii rozwoju spółki?

Restrukturyzacja, przeprowadzona przy udziale Agencji Rozwoju Przemysłu przygotowała nas na wdrożenie IV pakietu kolejowego. To duża szansa dla naszej spółki, która pozwoli nam na wprowadzenie jeszcze większych udogodnień dla pasażerów. Będziemy dalej skupiać się na przygotowaniu jak najlepszych ofert współpracy dla województw, rozwoju siatki połączeń kolejowych i modernizacji taboru, tak by naszym pasażerom podróżowało się z nami coraz lepiej.

Spółka nie mogła skorzystać z dofinansowania na zakup taboru w ramach obecnej perspektywy unijnej. Było to spowodowane brakiem decyzji Komisji Europejskiej o uzasadnionej pomocy publicznej jaką spółka otrzymała od ARP. Kiedy można spodziewać się ostatecznej decyzji i jak wpłynie to na Państwa strategię taborową?

Nie wiemy, kiedy ta decyzja zapadnie, zatem cierpliwie czekamy wykorzystując ten czas na przygotowanie się do inwestycji przy współpracy z naszymi udziałowcami.

Jak widzi Pan pozycję spółki na rynku przewozów po zakończeniu kolejnej perspektywy unijnej, przy założeniu, że otrzymają Państwo decyzję Komisji Europejskiej?

POLREGIO jest czołowym przewoźnikiem w kraju i decyzja komisji nie powinna mieć na to wpływu. Sezon wakacyjny pokazał, że nasi pasażerowie potrzebują kolei, a ilość sprzedawanych biletów wciąż rośnie. Planowane inwestycje, w szczególności związane z taborem i infrastrukturą, pomogą podtrzymać ten trend. Wpłynie to nie tylko na rozwój spółki, ale i krajowej gospodarki. Mogą powstać nowe miejsca pracy, a firmy, z którymi możemy podjąć współpracę, również będą miały ręce pełne pracy. Jest to system naczyń powiązanych – rozwój POLREGIO przyczynia się do rozwoju także innych ogniw naszego łańcucha produkcyjnego, a co za tym idzie – całej gospodarki. Przyszłość spółki widzę w jasnych barwach, jak pokazał ten rok, staramy się jak najlepiej przygotowywać spółkę do różnych sytuacji kryzysowych.

Obecnie Unia Europejska stawia na ekologię. W ramach europejskiej strategii zielonego ładu, powinniśmy gdzie tylko to jest możliwe ograniczać emisję CO2. Oznacza to inwestycję w alternatywne źródła energii. W przypadku kolei możemy tutaj mówić np. o pojazdach hybrydowych, wodorowych czy SZT modernizowanych na napęd gazowy (CNG/LNG). Czy rozważają Państwo w ramach spółki zainteresowanie się którymś z powyższych rozwiązań?

Sam rozwój transportu kolejowego wpływa pozytywnie na ograniczenie emisji CO2. Statystycznie pociągi odpowiadają za 8% przewozów pasażerskich i 18% towarowych w Europie. Przy takim udziale w transporcie, koleje emitują jedynie około 0.5% gazów cieplarnianych spośród wszystkich możliwych środków lokomocji. Rok 2021 ma być w Unii Europejskiej Rokiem Kolei, ma to pomóc w propagowaniu tego niskoemisyjnego środka transportu. Zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy przewoźnikiem, który w niektórych miejscach w Polsce jest jedyną opcją transportową. Inwestycja w pojazdy dwusystemowe mogłaby wpłynąć na większą dostępność szybkiego publicznego transportu pasażerskiego w całym kraju. W związku z tym naturalnym jest, że przyglądamy się różnym dostępnym, sprawdzonym i pewnym rozwiązaniom technologicznym w zakresie taboru kolejowego.