W sierpniu 2022 roku Koleje Dolnośląskie podpisały umowę na modernizację dwóch szynobusów SA109. Członek Zarządu KD pokazał jak pojazdy mają wyglądać po wykonaniu prac.
Koleje Dolnośląskie w minionym roku podpisały umowę z konsorcjum firm Serwis Pojazdów Szynowych oraz CSI Invest spółka na modernizację dwóch pojazdów SA109-003 oraz SA109-004. Podpisanie umowy oznaczało, że po kilku latach oczekiwania na dalsze losy składy te wrócą na dolnośląskie tory.
Dzisiaj Członek Zarządu Kolei Dolnośląskich, Wojciech Zdanowski podzielił się wizualizacjami, które przedstawiają jak pojazdy mają wyglądać po przeprowadzonych pracach.
Nie da się ukryć, że pojazdy SA109 to legenda na polskich torach i trochę nam wszystkim za naszymi dwoma Kolzamami tęskno… Na szczęście Serwis Pojazdów Szynowych ASO Piotr Mieczkowski działa i pojazdy niedługo wrócą na dolnośląskie szlaki. Póki co pokazujemy wstępny projekt tych pojazdów, które przesłał nam wykonawca prac – poinformował Wojciech Zdanowski.
Przypomnijmy, że umowa opiewa na kwotę 14 514 000,00 zł brutto. Zamawiający przewidywał na zamówienie kwotę rzędu 8 610 000,00 zł brutto, a więc podpisując umowę KD musiały sporo dołożyć.
Pace wykonane poza stałym zakresem P5 mają przywrócić pełną sprawność pojazdów, wyeliminowane mają zostać usterki, które występowały w dotychczasowej eksploatacji. Najczęstszymi usterkami pojazdów są: uszkodzenia silników spalinowych, rozszczelnienie połączeń blok silnika-głowica, pękanie/rozrywanie węży układu chłodzenia, przegrzewanie silników spalinowych, uszkadzanie przekładni nawrotnych, zakleszczanie nawrotników jazdy, zawieszanie systemu sterującego pojazdem – Lokel oraz urywanie amortyzatorów pionowych na wózkach.
Naprawa okresowa P5 swoim zakresem obejmie natomiast pełny demontaż podzespołów i zespołów z pojazdów w celu ich szczegółowego sprawdzenia oraz naprawy lub wymiany elementów zużytych bądź uszkodzonych dla uzyskania konstrukcyjnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych i użytkowych.
Oba składy zostały wyprodukowane w 2004 roku.