DB Regio podpisało kontrakt ze szwajcarskim producentem taboru Stadler na dostawę 9 nowych zespołów trakcyjnych do transgranicznego transportu regionalnego do Polski. Flirty XL miałyby obsługiwać trasę Berlin – Szczecin. Pociągi zostaną wyposażone w system pokładowy ETCS „Guardia” firmy Stadler.
Zamówienie obejmuje dostawę w sumie dziewięciu czteroczęściowych Flirt XL z bardzo długimi nadwoziami. Nowe pociągi mają być używane na liniach RE 9 między lotniskiem Berlin-Brandenburg a Szczecinem oraz RB 66 Angermünde – Szczecin. Ponadto będą kursować na linii RB66 z Angermünde do Szczecina oraz na niektórych sezonowych przedłużeniach tras (do Międzyzdrojów czy Świnoujścia).
Nowe pociągi mają mieć 255 miejsc siedzących, a pojemność pasażerska to nawet około 380 osób. W pociągu znajdzie się miejsc na rowery, wózki dziecięce oraz wózki inwalidzkie, w czterech przestronnych strefach wielofunkcyjnych.
Na potrzeby ruchu transgranicznego z europejskim systemem sterowania pociągiem ETCS pojazdy są wyposażone w system pokładowy „Guardia” firmy Stadler. Według firmy system ten jest już używany w pociągach w różnych krajach europejskich, w tym w Szwajcarii, Polsce, na Węgrzech i w Słowenii.
Jesteśmy dumni, że po raz kolejny możemy rozwijać i budować w Berlinie pociągi, które są używane w regionie. Wyposażenie w najnowocześniejszy system ochrony pociągów Guardia pomaga skrócić czas podróży, a tym samym znacznie usprawnić połączenia – powiedział Jure Mikolčić, dyrektor generalny Stadler Germany.
W Niemczech pierwsze pociągi regionalne z rozwiązaniem Stadler ETCS mają być używane od 2026 r. w pociągach Maas-Wupper-Express przez granice do Holandii oraz w sieci Berlin – Szczecin do Polski.
Przypomnijmy, że docelowo cała trasa Berlin – Szczecin ma zostać zelektryfikowana, dzięki modernizacji odcinka pomiędzy Angermünde i Szczecinem – więcej informacji.