NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura CPK z umową dla odcinka CMK-Północ. Ruszają prace przygotowawcze dla linii KDP do Płocka i Włocławka

CPK z umową dla odcinka CMK-Północ. Ruszają prace przygotowawcze dla linii KDP do Płocka i Włocławka

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK – czyli Lotniska Solidarność – przez Płock do Włocławka. Ten ponad 120-kilometrowy odcinek to element tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kujaw i Trójmiasta.

Umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla fragmentu tzw. szprychy CPK nr 1. Odcinek CPK – Płock – Włocławek to już kolejna przygotowywana przez CPK trasa kolejowa prowadząca przez województwo mazowieckie, ale jednocześnie pierwsza inwestycja tej spółki na terenie kujawsko-pomorskiego.

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i  Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Długość planowanej trasy – ok. 122 km.

Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK pociągi będą jeździć na początku z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Tzn. do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków.

Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka… o 4:30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Koleje Dużych Prędkości projektowane w ramach CPK to krok naprzód dla polskiej infrastruktury kolejowej i ogromna korzyść dla pasażerów. Wygranym tego projektu będą m.in. mieszkańcy Płocka, którzy zaczną w końcu korzystać z wygodnych i szybkich pociągów. W tej chwili z Płocka kursują głównie szynobusy, np. do Kutna i Sierpca. Dopiero od roku mieszkańcy tego miasta mogą dojechać pociągiem bezpośrednio do Gdańska i Katowic – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

­Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka skróci się czas podróży koleją z do Warszawy: z Płocka do 45 min (dziś przejazd pociągiem zajmuje prawie 3 godz.), a z Włocławka do 1 godz. 5 min (teraz co najmniej 2 godz.). Przejazd do Portu Solidarność – po wybudowaniu „szprychy” nr 1 – potrwa: 30 min z Płocka i 50 min z Włocławka.

Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium wykonalności STEŚ, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji UE. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy. Umowa będzie obowiązywać dłużej, bo w jej zakres wejdą także m.in.: badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

Cieszę się, że uczestniczymy w pracach nad przedłużeniem na północ Centralnej Magistrali Kolejowej, która była planowana już od lat 70. To kolejny potrzebny element systemu KDP. Od dokumentacji planistycznej i projektowej zależy późniejsza jakość infrastruktury, więc doświadczenie naszego personelu będzie bardzo przydatne – mówi Marcin Warda, prezes spółki IDOM.

Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK nr 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do Trójmiasta. Dla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy 1 godz. 40 min (aktualnie przynajmniej 5 godz.), a dla Włocławka 1 godz. 20 min. Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.

W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK,  Płockiem i Włocławkiem do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi. Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 r. Cały odcinek dużych prędkości powinien zostać uruchomiony przed końcem 2029 r.

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km do przebudowy.

Dotychczas spółka CPK opracowywała studia wykonalności STEŚ dla 9 kolejowych inwestycji w różnych częściach Polski. Po podpisaniu 10. umowy – na odcinek: węzeł CPK – Płock – Włocławek – łączna długość linii objętych pracami przygotowawczymi wynosi prawie 1 300 km.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności