Infrastruktura Kadry i ludzie Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

10 najważniejszych inwestycji i wydarzeń kolejowych w 2020 roku. Podsumowanie

10 najważniejszych inwestycji i wydarzeń kolejowych w 2020 roku. Podsumowanie Fot. Lubelski Węgiel Bogdanka

Ubiegły już rok 2020 z uwagi na panującą pandemię nie był łaskawy dla kolei, ale mimo wszystko w dalszym ciągu realizowano kluczowe inwestycje. Dzisiaj podsumujemy rok na kolei pod względem najważniejszy wydarzeń i inwestycji.

Wpływ koronawirusa na wyniki przewozowe

Pandemia koronawirusa w znaczącym stopniu wpłynęła na przewozy pasażerskie. Obecnie nie są nam znane wyniki za cały 2020 rok, natomiast wyniki okresowe wskazują, że spadek pasażerów r/r będzie znaczący. Przykładowo w kwietniu, kiedy w Polsce została wprowadzona kwarantanna liczba pasażerów na kolei wyniosła niewiele ponad 6 mln pasażerów, to o aż 77% mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku. W maju kolej przewiozła już 9,8 mln pasażerów. Kolej odnotowywała systematyczne wzrosty w wynikach przewozowych. Już we wrześniu przewieziono 21,6 mln pasażerów (to wynik gorszy o 25% r/r). Reorientacja nastąpiła już w październiku, kiedy to przewieziono 18,5 mln pasażerów, a następnie w listopadzie było to już zaledwie 12,4 mln pasażerów (to o 57,7% mniej niż w 2019 roku). Można szacować, że łącznie w 2020 roku przewozy pasażerskie przewiozły o 30-40% mniej pasażerów niż w roku 2019.

Czytaj dalej: W kwietniu było blisko o 80% mniej pasażerów. UTK udostępnił wyniki przewozowe!

79 projektów w drugim etapie Programu Kolej Plus

PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy etap Programu Kolej Plus, czyli ocenę formalną wniosków. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 79 wniosków z 96 wszystkich. Zakwalifikowane wnioski spełniły kryteria i cele Programu, na realizację którego przeznaczono budżet w wysokości 6,6 mld złotych. Celem programu jest przywrócenie połączeń do miast, które nie mają dostępu do kolei.

Czytaj dalej: 79 projektów zakwalifikowanych do drugiego etapu Programu Kolej Plus [LISTA]

Mat PKP PLK S.A.

Rada ministrów przyjęła wieloletni Program CPK

W listopadzie Rząd przyjął Program CPK na lata 2020-2023. W ciągu tych trzech lat z Skarbu Państwa ma zostać przekazanych w celu realizacji Projektu do 9,23 miliardów zł. Wraz z ogłoszeniem uchwały poznaliśmy inwestycje kolejowe, które mają zostać zrealizowane w ramach realizacji Programu CPK. Wtedy to udostępniono m.in. szacunkowe koszty inwestycji kolejowych. Również poznaliśmy takie szczegóły jak te dot. przebudowy toru doświadczalnego w Żmigrodzie, czy budowy nowego dworca kolejowego zintegrowanego z Portem Solidarność.

Czytaj dalej: Rząd uchwalił Program CPK na lata 2020-2023. Znamy inwestycje kolejowe

Fot. PKP Intercity

PKP Intercity podpisało umowę na modernizacje 125 kolejnych wagonów

W 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 zmodernizowanych wagonów przez Pesa Bydgoszcz oraz podpisało umowę na modernizację kolejnych 125 wagonów. Zrealizowana umowa opiewała na kwotę blisko 470 mln zł brutto, a pasażerowie z ostatnich dostarczonych pojazdów mogli skorzystać już 13 grudnia, kiedy to wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy.

Czytaj dalej: 125 unowocześnionych wagonów wzmocniło flotę PKP Intercity

Natomiast nowa umowa PKP Intercity z konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz dotyczy modernizacji 125 wagonów 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 540,4 mln zł brutto.

Czytaj dalej: PKP Intercity podpisało umowę z Pesa Bydgoszcz na modernizację 125 wagonów

Fot. PKP Intercity

Newag zakończył dostawy 30 lokomotyw Griffin dla PKP Intercity

Park taborowy PKP Intercity w 2020 roku wzbogacił się o 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych. Newag pierwsze 8 lokomotyw dostarczył w styczniu, natomiast w grudniu dostarczone zostały już ostatnie z 30 zamówionych Griffinów. Co ważne, podstawowa umowa obejmująca 20 lokomotyw została podpisana w maju 2018 roku, natomiast opcja na 10 kolejnych została wykorzystana we wrześniu 2018 roku.

Czytaj dalej: 30 nowych lokomotyw Griffin prowadzi pociągi PKP Intercity

Fot. NaKolei.pl

Kolej znów konkurencyjna na trasie Kraków – Katowice

Po latach modernizacji linii nr 133 pociągi znów mogły stać się konkurencyjne wobec innych alternatyw jak samochód bądź autobus, które przejeżdżałyby A4 (płatną autostradą), bądź DK94. Cena przejazdu A4 na trasie z Krakowa do Katowic kosztuje 24 zł. Kolej spektakularnie powróciła na tory na LK133. Podróżni od 13 grudnia 2020 roku zyskali  łącznie 37 połączeń na trasie Kraków – Katowice. Przewozy są realizowane przez POLREGIO, Koleje Śląskie oraz PKP Intercity. Najtańsze bilety zaczynają się od 13 złotych, a najszybszym połączeniem dojedziemy do celu w 56 minut. Koleje Śląskie wraz z POLREGIO zawarli umowę o wspólnym honorowaniu swoich biletów na odcinku.

Fot. POLREGIO

Ruszyła modernizacja Warszawy Zachodniej

W 2020 roku ruszyła ogromna modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja warta blisko 2 miliardy złotych w całości zmieni ważną na mapie Warszawy i aglomeracji stacje kolejową. W całości wykonawcą modernizacji został Budimex, który w ścisłej współpracy z PKP PLK zapewnia dobrą obsługę podróżnym. Potrzebna jest koordynacja działań w zakresie ruchu kolejowego, bezpiecznych prac poziomie torów oraz przygotowanie prac logistycznych w obszarze stacji.

Jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto, to kolejny etap modernizacji linii średnicowej. Przez stację średnio na dobę przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Po przebudowie Warszawa Zachodnia zapewni dla podróżnych komfortową obsługę i sprawne kursowanie pociągów.

Na Warszawie Zachodniej wszystkie przebudowane perony zostaną zadaszone. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody, czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej, który ułatwi korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwość organizacji sprawnych połączeń.

Czytaj dalej: Pierwsze prace – przygotowanie do zmian na stacji Warszawa Zachodnia [ZDJĘCIA]

Tarcze TBM wystartowały pod Łodzią

Ruszyły dwie maszyny do drążenia tuneli pod Łodzią. Katarzyna – duża tarcza TBM rozpoczęła pracę przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej. Faustyna – mniejsza tarcza wykona 4 jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. To ogromna inwestycja warta ponad 1,7 mld zł. Cel inwestycji to stworzenie efektywnego systemu połączeń międzyregionalnych.

Duża maszyna TBM z komory wschodniej przy ul. Stolarskiej/Odolanowskiej rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna.

Równocześnie mniejsza maszyna rozpocznie pracę z komory przy ul. Długosza i Al. Włókniarzy w kierunku komory zachodniej przy ul. Stolarskiej/Odolanowskiej. TBM wydrąży tunel o długości ok. 900 metrów i średnicy zewnętrznej 8,5 m. Następnie zostanie obrócony i zacznie pracę w kierunku stacji Łódź Żabieniec. W tym etapie wydrąży tunel od ul. Włókniarzy do komory przy ul. Skarpowej. Następnie maszyna zostanie przeniesiona do komory przy ul. Inowrocławskiej i wydrąży tunel do komory przy al. Włókniarzy. Ostatni 4 tunel wydrąży po obróceniu w kierunku stacji Łódź Kaliska. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok. 4,5 km i średnicy 8,5 m.

Czytaj dalej: Ruszyły tarcze TBM do drążenia tuneli kolejowych pod Łodzią [WIDEO]

 

PKP Intercity i Koleje Śląskie z dialogiem technicznym dot. piętrowych składów

W 2020 roku zarówno Koleje Śląskie i PKP Intercity przeprowadziły dialog techniczny ws. piętrowych EZT. W przypadku PKP Intercity dialog dotyczył 7-wagonowych  składów typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi. Celem dialogu technicznego było pozyskanie informacji niezbędnych do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.

Natomiast Koleje Śląskie w dialogu chciały pozyskać informacje, które pomogłyby w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, w tym w identyfikacji parametrów eksploatacyjnych dla EZT piętrowych jak m. in.: skrajnia statyczna/kinematyczna, długość, masa, naciski, promienie łuków, prędkość eksploatacyjna, układ jezdny w tym właściwości biegowe.

Czytaj dalej: Koleje Śląskie planują dialog techniczny dotyczący zakupu piętrowych składów

Największe targi kolejowe w Europie odwołane

Pandemia koronawirusa zmusiła organizatorów berlińskich targów kolejowych InnoTrans do odwołania swojego wydarzenia w całości. Wydarzenie co dwa lata gromadziło w swoich halach, ale również i na zewnętrznych wystawach ogromne tłumy miłośników kolei oraz wystawców, którzy swoje przedsiębiorstwa z branży kolejowej prowadzą na całym świecie. To właśnie na tych targach premierowo prezentowane są liczne pojazdy producentów z całego świata. Odwołanie tak dużego wydarzenia wpłynął na branżę chociażby faktem, że na takich eventach kształtują się nowe kontakty biznesowe.

Czytaj dalej: Targi InnoTrans przełożone na 2022 rok. TRAKO zaplanowane na wrzesień 2021 roku

InnoTrans 2018

[Bonus] Płetwa wieloryba, która zapobiegła katastrofie

Naszą bonusową, jedenastą pozycję zajmie zdarzenie w Holandii, które zszokowało wielu ludzi na całym świecie. Skład metra przejechał końcową stację metra De Akkers w Spijkenisse nie zatrzymując się na tzw. Tail Track – miejscu gdzie maszyniści zmieniają kierunek jazdy. Pojazd z powodu awarii przebił się przez zapory i wylądował na dziele sztuki – na jednym z dwóch płetw wieloryba – na wysokości 10 metrów nad ziemią. Całe szczęście nikomu nic się nie stało, maszynista pociągu został przewieziony do szpitala w celu przeprowadzenia kontrolnych badań.

Fot. Twitter / Joey Bremer
@010fotograaf