Ubiegły już rok 2020 z uwagi na panującą pandemię nie był łaskawy dla kolei, ale mimo wszystko w dalszym ciągu realizowano kluczowe inwestycje. Dzisiaj podsumujemy rok na kolei pod względem najważniejszy wydarzeń i inwestycji.
Wpływ koronawirusa na wyniki przewozowe
Pandemia koronawirusa w znaczącym stopniu wpłynęła na przewozy pasażerskie. Obecnie nie są nam znane wyniki za cały 2020 rok, natomiast wyniki okresowe wskazują, że spadek pasażerów r/r będzie znaczący. Przykładowo w kwietniu, kiedy w Polsce została wprowadzona kwarantanna liczba pasażerów na kolei wyniosła niewiele ponad 6 mln pasażerów, to o aż 77% mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku. W maju kolej przewiozła już 9,8 mln pasażerów. Kolej odnotowywała systematyczne wzrosty w wynikach przewozowych. Już we wrześniu przewieziono 21,6 mln pasażerów (to wynik gorszy o 25% r/r). Reorientacja nastąpiła już w październiku, kiedy to przewieziono 18,5 mln pasażerów, a następnie w listopadzie było to już zaledwie 12,4 mln pasażerów (to o 57,7% mniej niż w 2019 roku). Można szacować, że łącznie w 2020 roku przewozy pasażerskie przewiozły o 30-40% mniej pasażerów niż w roku 2019.
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy etap Programu Kolej Plus, czyli ocenę formalną wniosków. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 79 wniosków z 96 wszystkich. Zakwalifikowane wnioski spełniły kryteria i cele Programu, na realizację którego przeznaczono budżet w wysokości 6,6 mld złotych. Celem programu jest przywrócenie połączeń do miast, które nie mają dostępu do kolei.
W listopadzie Rząd przyjął Program CPK na lata 2020-2023. W ciągu tych trzech lat z Skarbu Państwa ma zostać przekazanych w celu realizacji Projektu do 9,23 miliardów zł. Wraz z ogłoszeniem uchwały poznaliśmy inwestycje kolejowe, które mają zostać zrealizowane w ramach realizacji Programu CPK. Wtedy to udostępniono m.in. szacunkowe koszty inwestycji kolejowych. Również poznaliśmy takie szczegóły jak te dot. przebudowy toru doświadczalnego w Żmigrodzie, czy budowy nowego dworca kolejowego zintegrowanego z Portem Solidarność.
PKP Intercity podpisało umowę na modernizacje 125 kolejnych wagonów
W 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 zmodernizowanych wagonów przez Pesa Bydgoszcz oraz podpisało umowę na modernizację kolejnych 125 wagonów. Zrealizowana umowa opiewała na kwotę blisko 470 mln zł brutto, a pasażerowie z ostatnich dostarczonych pojazdów mogli skorzystać już 13 grudnia, kiedy to wszedł w życie nowy roczny rozkład jazdy.
Natomiast nowa umowa PKP Intercity z konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz dotyczy modernizacji 125 wagonów 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 540,4 mln zł brutto.
Newag zakończył dostawy 30 lokomotyw Griffin dla PKP Intercity
Park taborowy PKP Intercity w 2020 roku wzbogacił się o 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych. Newag pierwsze 8 lokomotyw dostarczył w styczniu, natomiast w grudniu dostarczone zostały już ostatnie z 30 zamówionych Griffinów. Co ważne, podstawowa umowa obejmująca 20 lokomotyw została podpisana w maju 2018 roku, natomiast opcja na 10 kolejnych została wykorzystana we wrześniu 2018 roku.
Kolej znów konkurencyjna na trasie Kraków – Katowice
Po latach modernizacji linii nr 133 pociągi znów mogły stać się konkurencyjne wobec innych alternatyw jak samochód bądź autobus, które przejeżdżałyby A4 (płatną autostradą), bądź DK94. Cena przejazdu A4 na trasie z Krakowa do Katowic kosztuje 24 zł. Kolej spektakularnie powróciła na tory na LK133. Podróżni od 13 grudnia 2020 roku zyskali łącznie 37 połączeń na trasie Kraków – Katowice. Przewozy są realizowane przez POLREGIO, Koleje Śląskie oraz PKP Intercity. Najtańsze bilety zaczynają się od 13 złotych, a najszybszym połączeniem dojedziemy do celu w 56 minut. Koleje Śląskie wraz z POLREGIO zawarli umowę o wspólnym honorowaniu swoich biletów na odcinku.
W 2020 roku ruszyła ogromna modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Inwestycja warta blisko 2 miliardy złotych w całości zmieni ważną na mapie Warszawy i aglomeracji stacje kolejową. W całości wykonawcą modernizacji został Budimex, który w ścisłej współpracy z PKP PLK zapewnia dobrą obsługę podróżnym. Potrzebna jest koordynacja działań w zakresie ruchu kolejowego, bezpiecznych prac poziomie torów oraz przygotowanie prac logistycznych w obszarze stacji.
Jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto, to kolejny etap modernizacji linii średnicowej. Przez stację średnio na dobę przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Po przebudowie Warszawa Zachodnia zapewni dla podróżnych komfortową obsługę i sprawne kursowanie pociągów.
Na Warszawie Zachodniej wszystkie przebudowane perony zostaną zadaszone. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody, czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej, który ułatwi korzystanie z kolei. Dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej zwiększy możliwość organizacji sprawnych połączeń.
Ruszyły dwie maszyny do drążenia tuneli pod Łodzią. Katarzyna – duża tarcza TBM rozpoczęła pracę przy dwutorowym tunelu do Łodzi Fabrycznej. Faustyna – mniejsza tarcza wykona 4 jednotorowe tunele do Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. To ogromna inwestycja warta ponad 1,7 mld zł. Cel inwestycji to stworzenie efektywnego systemu połączeń międzyregionalnych.
Duża maszyna TBM z komory wschodniej przy ul. Stolarskiej/Odolanowskiej rozpocznie budowę dwutorowego tunelu o długości prawie 3 km i średnicy zewnętrznej 12,7 m w kierunku dworca Łódź Fabryczna.
Równocześnie mniejsza maszyna rozpocznie pracę z komory przy ul. Długosza i Al. Włókniarzy w kierunku komory zachodniej przy ul. Stolarskiej/Odolanowskiej. TBM wydrąży tunel o długości ok. 900 metrów i średnicy zewnętrznej 8,5 m. Następnie zostanie obrócony i zacznie pracę w kierunku stacji Łódź Żabieniec. W tym etapie wydrąży tunel od ul. Włókniarzy do komory przy ul. Skarpowej. Następnie maszyna zostanie przeniesiona do komory przy ul. Inowrocławskiej i wydrąży tunel do komory przy al. Włókniarzy. Ostatni 4 tunel wydrąży po obróceniu w kierunku stacji Łódź Kaliska. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok. 4,5 km i średnicy 8,5 m.
Natomiast Koleje Śląskie w dialogu chciały pozyskać informacje, które pomogłyby w przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, w tym w identyfikacji parametrów eksploatacyjnych dla EZT piętrowych jak m. in.: skrajnia statyczna/kinematyczna, długość, masa, naciski, promienie łuków, prędkość eksploatacyjna, układ jezdny w tym właściwości biegowe.
Pesa Sundeck w trakcie produkcji. Fot. Wiki Commons
Największe targi kolejowe w Europie odwołane
Pandemia koronawirusa zmusiła organizatorów berlińskich targów kolejowych InnoTrans do odwołania swojego wydarzenia w całości. Wydarzenie co dwa lata gromadziło w swoich halach, ale również i na zewnętrznych wystawach ogromne tłumy miłośników kolei oraz wystawców, którzy swoje przedsiębiorstwa z branży kolejowej prowadzą na całym świecie. To właśnie na tych targach premierowo prezentowane są liczne pojazdy producentów z całego świata. Odwołanie tak dużego wydarzenia wpłynął na branżę chociażby faktem, że na takich eventach kształtują się nowe kontakty biznesowe.
[Bonus] Płetwa wieloryba, która zapobiegła katastrofie
Naszą bonusową, jedenastą pozycję zajmie zdarzenie w Holandii, które zszokowało wielu ludzi na całym świecie. Skład metra przejechał końcową stację metra De Akkers w Spijkenisse nie zatrzymując się na tzw. Tail Track – miejscu gdzie maszyniści zmieniają kierunek jazdy. Pojazd z powodu awarii przebił się przez zapory i wylądował na dziele sztuki – na jednym z dwóch płetw wieloryba – na wysokości 10 metrów nad ziemią. Całe szczęście nikomu nic się nie stało, maszynista pociągu został przewieziony do szpitala w celu przeprowadzenia kontrolnych badań.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii pracuje nad przepisami, które umożliwią pracodawcom przeprowadzanie kontroli prewencyjnej pracowników na obecność alkoholu lub środków...