29 lipca 2020 roku PKP Intercity opublikowała informację dotyczącą dialogu technicznego ws. 7-wagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi.
Jego celem dialogu technicznego jest pozyskanie informacji niezbędnych do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, w tym w szczególności informacji z zakresu:
- opisu przedmiotu zamówienia, w tym identyfikacja parametrów eksploatacyjnych dla wagonów środkowych, sterowniczych, lokomotyw (skrajnia statyczna/kinematyczna, długość, masa, naciski, promienie łuków);
- dostępnych technologii i koncepcji połączeń pomiędzy wagonami w tym przejść międzywagonowych celem zagwarantowania najwyższego poziomu komfortu pasażerów przez ograniczenie poziomu hałasu;
- konfiguracji przestrzeni pasażerskiej (układ i liczba miejsc) przy założeniu maksymalnego wykorzystania zarysu obowiązującej skrajni pojazdu dla wagonów środkowych oraz sterowniczych;
- materiałów możliwych do użycia przy budowie konstrukcji pudeł pojazdów i newralgicznych podzespołów (m.in. wózków);
- protokołu komunikacyjnego lokomotywa – wagon sterowniczy, interfejsu sterowania i transferu danych;
- parametrów energetycznych / rozwiązań w zakresie:
a) mocy ciągłej przy jeździe z Vmax po torze prostym i płaskim,
b) nadwyżki siły pociągowej przy prędkości maksymalnej,
c) mocy ciągłej lokomotywy i nadwyżki siły pociągowej; - dostępnych rozwiązań w zakresie systemu drzwi wejściowych w celu zapewnienia maksymalnej przepustowości dla minimalizacji czasu wymiany potoków pasażerów przy jednoczesnym zachowaniu komfortu wsiadania i wysiadania;
- dodatkowych funkcji oraz wyposażenia pojazdu usprawniających jego użytkowanie, założeń procesu utrzymania, w tym czasookresów przeglądowych i wymaganych warunków zaplecza technicznego (wyposażenie i wielkość);
- określenia warunków umowy, w tym określenia zasad płatności za wykonanie zamówienia;
- określenia szacowanych terminów realizacji zamówienia.
Według informacji przekazanych przez Prezesa PKP Intercity Marka Chraniuka takie składy przewoźnik będzie chciał wykorzystać na trasach Kraków – Katowice czy Warszawa – Łódź.
Wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu technicznym można składać do 31 sierpnia 2020 roku. PKP Intercity chciałoby pozyskać składy w następującej konfiguracji: 1 wagon końcowy z kabiną sterowniczą, z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2, z przedziałem konduktorskim, maszyną vendingową, strefą PRM, strefą dla opiekunów z dziećmi oraz miejscami dla podróżujących z rowerami; 5 wagonów środkowych z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2; 1 wagon środkowy z miejscami siedzącymi w strefach klasy 1 oraz lokomotywa wielosystemowa 3kV DC, 25kV AC 50Hz.
Zamawiający zakłada następujące parametry techniczne pojazdów:
- prześwit toru: 1 435 mm;
- zgodność z TSI: w pełnym zakresie;
- homologacja: PL + CZ;
- systemy bezpieczeństwa: ETCS L2, SHP, SIFA, krajowe systemy CZ;
- prędkość konstrukcyjna: 200 km/h;
- minimalne przyspieszenie rozruchu w zakresie 0-120 km/h: 0,6 m/s2;
- urządzenia cięgłowo-zderzne: sprzęg śrubowy ze zderzakami;
- skrajnia kinematyczna: wg TSI i karty UIC 505-1;
- system drzwi umożliwiający maksymalnie szybką i komfortową wymianę pasażerów;
- liczba stałych miejsc siedzących w składzie podstawowym (7-wagonowym): ok. 800;
- lokomotywa o układzie osi Bo’Bo’, długość max 20 m, maksymalnie modułowa budowa (umożliwiające dokonywanie możliwie szybko niezbędnych wymian poszczególnych elementów/podzespołów), hamulec pneumatyczny, elektropneumatyczny, elektrodynamiczny (oporowy oraz odzyskowy), elementy półprzewodnikowe w technologii IGBT, asynchroniczne silniki trakcyjne zasilane z indywidualnych falowników z możliwością pojedynczego odłączania, nacisk na oś ≤ 220 kN.