Strona główna » Wiadomości » Tabor » Województwo lubuskie ma problem z naprawami okresowymi składów spalinowych

Województwo lubuskie ma problem z naprawami okresowymi składów spalinowych

Redakcja
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / KlimaT

Województwo lubuskie musiało unieważnić w całości przetarg na naprawy P4 i P5 składów spalinowych. Trwająca naprawa SA105-101 okazała się natomiast droższa, niż pierwotnie zakładano.

Pierwsze z postępowań obejmowało wykonawców czynności z zakresu utrzymania naprawczego wg czwartego i piątego poziomu utrzymania w pojazdach szynowych serii: SA133-033 (PU5), SA137-005 (PU4), SA139-004 (PU4) i było podzielone na 3 części. W każdej z nich złożone oferty znacznie przekroczyły szacunki zamawiającego, co skutkowało koniecznością unieważnienia przetargu.

W części 1 obejmującej wykonanie czynności z zakresu utrzymania naprawczego wg piątego poziomu utrzymania w pojeździe szynowym typu 218Mc serii SA133-003 (PU5) ofertę złożył Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. z ceną 7 134 000,00 zł brutto. Zamawiający na ten cel chciał przeznaczyć 4 666 252,12 zł brutto.

W części 2 obejmującej wykonanie czynności z zakresu utrzymania naprawczego wg czwartego poziomu utrzymania w pojeździe szynowym typu 220M serii SA137-005 (PU4) ofertę złożył Newag z ceną 4 784 700,00 zł brutto. Zamawiający na ten cel chciał przeznaczyć 3 500 000,00 zł brutto.

W części 3 natomiast, obejmującej wykonanie czynności z zakresu utrzymania naprawczego wg czwartego poziomu utrzymania w pojeździe szynowym typu 223M serii SA139-004 (PU4) ofertę złożył Serwis Pojazdów Szynowych sp. z o.o. sp.k. z ceną 4 169 700,00 zł. Zamawiający na ten cel chciał przeznaczyć 3 500 000,00 zł brutto.

W powyższych zakresach należy spodziewać się powtórki przetargu, przy czym ceny rynkowe usług wskazują, że samorząd będzie musiał skorygować swoje dotychczasowe szacunki w tym zakresie.

Więcej kosztować będzie także trwająca już naprawa SA105-101. Pierwotnie wartość umowy, podpisanej przez województwo lubuskie z konsorcjum firm Seluch sp. z o.o. oraz CSI Invest sp. z o.o. wynosiła 1 897 356.00 PLN netto. Nieoczekiwana konieczność wykonania dodatkowych prac podniosła ją do 1 931 596.00 PLN netto. W trakcie realizacji zamówienia ujawnione zostały niedopuszczalne odchyłki niektórych wymiarów ram wózka. Stwierdzone nieprawidłowości nie pozwalały na odbiór pojazdu po wykonaniu PU4, ponieważ eksploatacja z uszkodzeniami, które zostały ujawnione podczas realizacji PU4 stanowiłaby zagrożenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wykonawca, przystępując do realizacji umowy, nie mógł przewidzieć, iż wózki przedmiotowego pojazdu nie będą nadawały się do dalszej eksploatacji. Ich naprawa bądź wymiana nie mieściła się w zakresie PU4. Po konsultacji z użytkownikiem pojazdu, za optymalne rozwiązanie uznano wymianę wózka innego pojazdu tego samego typu SA105-102, który jest wyłączony z eksploatacji. Wymagało to jednak wykonania dodatkowych prac i wydłużenia czasu realizacji umowy. Wykonawca zawnioskował o wydłużenie czasu realizacji umowy o 30 dni kalendarzowych dla pojazdu SA105-101, co wynika z czasów realizacji dodatkowych zadań, a dla pojazdu SA105-105 o 10 dni kalendarzowych. To z kolei spowodowało konieczność oddelegowania pracowników do prac przy zamianie przedmiotowych wózków.

 

Podobne artykuły